محمد محقق

محقق به شورای امنیت سازمان ملل: نسل‌کُشی در مکتب سیدالشهدا را به رسمیت بشناسید

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی در امور امنیتی و سیاسی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که حمله بر مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا در غرب کابل را به‌عنوان «نسل‌کُشی» به رسمیت شناخته و برای محاکمه‌ی عاملان آن اقدام عملی کند.

آقای محقق این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۲۹ ثور) در سمینار «بحث در مورد صد سال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» به میزبانی سفارت چین در کابل مطرح کرده است.

حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور با یک موتربمب و دو انفجار ماین انجام شد. براساس معلومات خانواده‌های قربانیان، در این حمله در حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری از آن به‌عنوان مصداق نسل‌کشی و جنایت بشری یاد کرده‌اند.

خوانواده‌های قربانیان این حمله نیز خواهان به‌رسمیت‌شناختن آن به‌عنوان مصداق «نسل‌کُشی» از سوی حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را «فجیع و بزدلانه» خوانده و خواستار به عدالت کشانیدن و پاسخگو ساختن عاملان (مرتکبین، سازمان‌دهندگان، تمویل‌کنندگان و حامیان مالی) این حمله شده بود.

این شورا اما تا کنون از حمله بر مکتب سیدالشهدا به‌عنوان مصداق «نسل‌کُشی» یاد نکرده و آن‌را به رسمیت نشناخته است.

مسئولیت این حمله را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. دولت طالبان را مسئول می‌داند، اما طالبان دولت را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. هزاره ها باید از گذشتگان شان پند بگیرند و متحد شوند. تا ما مردم سرنوشت زندگی خودرا بدست نگیریم چند تا خائنین و مزدوران نمی توانند از ما رهبری کند.

  2. سلام
    حمله به مساجد امام زمان خیرخانه وپل خشک دشت برچی ، باقرالعلوم ، الالزهرا قله ناظر ، شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی ، حمله بالای موتر کاستر انجنیرهای وزارت معادن وپترولیم ، حرکت مدنی جنبش روشنایی در دهمزنگ ، مراسم شب عاشورای زیارت سخی کابل ، مراسم مصلی شهید مزاری سال ۱۳۹۸ ، انجمن تیبیان ، سرای چقورک چهارقلعه وزیر اباد ، دانشگاه کابل ، لیسه سید شهدا کوه چهل دختران برچی و صدها عملیات تروریستی که تنها و تنها مردم هزاره را هدف قرار داده است نسل کشی اشکار بوده ومانند هلوکاست ثبت تاریخ شده واز طرف سامان ملل متحد به رسمتیت شناخته شود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *