خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا

خانواده‌های قربانیان: حمله بر مکتب سیدالشهدا باید به‌عنوان مصداق نسل‌کشی به‌رسمیت شناخته شود

یک هفته پس از حمله‌ی مرگبار بر مکتب «سیدالشهدا» در غرب کابل، خانواده‌های قربانیان این حمله خواهان به‌رسمیت‌شناختن آن به‌عنوان مصداق «نسل‌کشی» از سوی حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی شدند.

خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا امروز (یک‌شنبه، ۲۶ ثور) در یک نشست خبری در کابل با خوانش قطع‌نامه‌ای این حمله را در ادامه‌ی «حملات هدفمند زنجیره‌ای» بر مراکز آموزشی، دینی، زیارت‌گاه‌ها و مساجد خواندند.

آنان تأکید کردند که در این حملات، جامعه‌ی هزاره‌ی اهل تشیع به‌گونه‌ی هدفمند و مستمر مورد حمله قرار گرفته است.

در قطع‌نامه همچنان آمده است که براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی حمله بر مکتب سیدالشهدا «که در آن به‌صورت واضح نظام آموزشی و دختران دانش‌آموز به‌عنوان بی‌دفاع‌ترین قشر جامعه» هدف قرار داده شده‌اند، مصداق نسل‌کشی و ناقض تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری است.

خانواده‌های کشته‌شدگان و زخمیان این حمله از جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشری نیز خواستند که این رویداد را با تشکیل یک کمیسیون حقیقت‌یاب بررسی و عاملان آن را شناسایی کنند.

آنان گفتند که حکومت باید به خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها و تمام متضرران حمله بر مکتب سیدالشهدا به‌صورت جدی رسیدگی و زمینه‌ی تداوی زخمی‌های این رویداد را نیز در داخل و خارج از کشور فراهم کند.

در قطع‌نامه از وزارت شهدا و معلولین خواسته شده است که کشته‌شدگان و معلولان این حمله را در جمع شهدا و معلولان ثبت کند تا از امتیازات ویژه برخوردار شوند.

همچنان خانواده‌های حمله بر مکتب سیدالشهدا از دولت افغانستان خواستند که به کمبودی ۱۹۰ آموزگار در این مکتب و چالش‌های دیگر آن به‌گونه‌ی فوری رسیدگی کند.

از سویی هم، آنان افزودند که برای تأمین امنیت مکتب سیدالشهدا پاسگاه‌های امنیتی افراز و از مردم محل در چوکات نیروهای امنیتی به این منظور استفاده شود.

در قطع‌نامه گفته شده است که حملات هدفمند تروریستی در جامعه‌ی اهل تشیع هزاره‌ی افغانستان در سال‌های اخیر افزایش یافته و حکومت باید برای جلوگیری از وقوع این حملات، مناطق هزاره‌نشین و به‌ویژه غرب شهر کابل را تحت پوشش چتر امنیتی قرار دهد.

خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا در بخشی از قطع‌نامه‌ی‌شان تأکید کردند که به‌منظور ارج‌گذاری به خوان قربانیان این حمله، ۱۸ ثور، روز وقوع آن را به‌نام «شهدای معارف» در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری کند. آنان همچنان گفته‌اند که سرک چهل‌متره‌ی شهرک عرفانی را نیز به‌نام «سرک شهداری معارف» نام‌گذاری کند.

این خانواده‌ها تأکید کردند که تا برآورده‌نشدن این خواسته‌های‌شان به کسی اجازه‌ی بازگشایی مکتب سید‌الشهدا را به کسی نمی‌دهد.

حمله بر مکتب سیدالشهدا روز شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۸ ثور) با یک انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده و دو انفجار ماین جاسازی‌شده انجام شد. براساس آمارهای رسمی، در این حمله بیش از ۵۰ نفر –اغلب دانش‌آموزان دختر- کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به‌دنبال وقوع این حمله کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آن را نسل‌کشی خوانده و گفته بود که این کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان باید از سوی یک تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل متحد بررسی و تحقیق شود. این کمیسیون از سازمان ملل خواسته بود که «بلافاصله» تعهد خود را در مورد شناسایی عاملان این جنایت اعلام و طی دو ماه گزارش خود را منتشر کند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور هم این حمله را نسل‌کشی خوانده بود.