دیدار دبیرکل ناتو با رییس‌جمهور فرانسه
NATO

سه محور همکاری ناتو با افغانستان پس از خروج؛ نیروهای ویژه در خارج آموزش داده می‌شوند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که همکاری‌های این سازمان با نیروهای افغان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، در سه محور ادامه می‌یابد.

آقای استولتنبرگ این اظهارات را امروز (جمعه، ۳۱ ثور) در دیدار با امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در پاریس مطرح کرده است.

طبق اعلامیه‌ی ناتو، دو طرف در این دیدار در مورد مبارزه با تروریسم و حمایت از تلاش‌های صلح افغانستان بحث کرده‌اند.

استولتنبرگ گفته است که با پایان حضور نظامی ناتو در افغانستان، فصل تازه‌ای از روابط این سازمان با افغانستان آغاز می‌شود. او افزوده است که پشتیبانی آینده از افغانستان شامل سه محور می‌شود.

دبیرکل ناتو گفته است که محور اول همکاری‌ها، مأموریت مشورت‌دهی و حمایت مالی دوامدار از نیروهای افغان را در بر می‌گیرد. محور دوم به‌گفته‌ی او، به آموزش نیروهای افغان در خارج از این کشور می‌پردازد و در محور سوم نیز ناتو بودجه‌ی حمایت از عمل‌کرد میدان هوایی کابل را تأمین می‌کند.

ینس استولتنبرگ همچنین گفته است که این پشتیبانی‌ها ناتو و شرکایش را قادر می‌سازد تا به کمک به مردم افغانستان و تلاش‌های صلح در این کشور ادامه بدهند.

این درحالی است که خروج نظامیان ناتو از افغانستان همزمان با نیروهای امریکایی در اول ماه می آغاز شده است. براساس برنامه‌ی ناتو و امریکا، تمامی نظامیان خارجی قرار است تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج شوند.

پیش از این رییس‌جمهور اشرف غنی نیز گفته بود که خروج نظامیان خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری‌ها نیست، بلکه فصل تازه‌ای از همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه جهانی باز خواهد شد.