معضل کمبود آموزگار در افغانستان؛ وزارت معارف آموزگاران حق‌الزحمه استخدام می‌کند

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال جدید آموزشی، وزارت معارف می‌گوید که به‌منظور حل معضل کمبود آموزگاران در مکاتب کشور، آموزگاران موقتی «حق‌الزحمه» را استخدام می‌کند.

وزارت معارف روز گذشته (شنبه، ۱ جوزا) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رهبری این وزارت با «تلاش‌های مداوم و درک کمبود آموزگاران در مکاتب به‌صورت مستمر» در هماهنگی و تفاهم با وزارت مالیه و کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به جذف آموزگاران حق‌الزحمه اقدام می‌کند.

به نقل از خبرنامه، این آموزگاران از طریق امتحان رقابتی استخدام می‌شوند.

وزارت معارف همچنین گفته است که به‌منظور تأمین شفافیت در روند استخدام آموزگاران، اسناد تحصیلی متقاضیان از مراجع با صلاحیت تأیید و مطالبه می‌شود.

این وزارت افزوده است که آموزگاران استخدام‌شده بیومتریک می‌شوند و معاشات‌شان هم از طریق سیستم بانکی تنظیم و اجرا می‌شود.

وزارت معارف ابراز امیدواری کرده است که با استخدام آموزگاران موقتی حق‌الزحمه بتواند تا حدودی به معضله‌ی کمبود آموزگاران در مکاتب کشور فایق آید.

کمبود آموزگار در مکاتب افغانستان از معضلات اساسی معارف کشور است. برای رفع این معضل پیش از این وزارت معارف همه ساله آموزگاران موقتی حق‌الزحمه استخدام می‌کرد.

اما قبلا مسئولان وزارت معارف به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در سال جاری آموزشی آموزگاران حق‌الزحمه به‌دلیل مشکلات مالی استخدام نشده‌اند. این آموزگاران سال گذشته نیز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، استخدام نشدند.

کمبود آموزگار و کتاب درسی در تعدادی از مکاتب باعث اعتراض شماری از دانش‌آموزان مکاتب در تعدادی از ولایات کشور از جمله کابل، غور و دایکندی شد. معترضان گفته بودند که از آغاز سال جدید آموزشی تاکنون معضل کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان رفع نشده است.

دانش‌آموزان و از جمله دانش‌آموزان «لیسه‌ی فیض‌محمد کاتب» در غرب کابل با حمل پلاکارت حاوی «وزیر صاحب! ما آموزگار می‌خواهیم» و «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم» از وزارت معارف خواهان رفع رسیدگی به معضل کمبود آموزگار و کتاب درسی‌شان شده بودند.

به‌دنبال این اعتراض‌ها، عطالله واحدیار، معین تعلیم و تربیه‌ی وزارت معارف در یک نشست مجلس سنا گفته بود که برای رفع این چالش، مضامین درسی را ادغام می‌کند.

او تأکید کرده بود: «ما (وزارت معارف) روی یک سیستم جدید ادغام سازی مضامین دروزارت معارف کار می‌کنیم که با تطبیق این سیستم مشکلات کمبود آموزگار رفع خواهد شد.»