مسئولان ارشد امنیتی: استخبارات منطقه جنگ روانی را علیه مردم افغانستان به راه انداخته‌اند

مسئولان ارشد امنیتی در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا گفته‌اند که با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تروریستان و استخبارات برخی کشورهای منطقه تبلیغات منفی و جنگ روانی را علیه مردم افغانستان به راه انداخته‌اند.

حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت داخله و احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی امروز (سه‌شنبه، ۴ جوزا) در پیوند به ناامنی‌های اخیر به مجلس سنا فراخوانده شده بودند.

آقای حیات در جریان صحبت‌هایش گفته است؛ درحالی که تبلیغات منفی و جنگ روانی استخبارات کشورهای منطقه باعث نگرانی مردم شده است، اما نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع از کشورشان را دارند.

احمدضیا سراج نیز گفته است که مردم نباید به تبلیغات و جنگ روانی باورمند باشند.

حیات گفته است که پس از ۲۰۱۴ میلادی، نیروهای امنیتی و دفاعی ۹۶ درصد عملیات را مستقلانه انجام داده‌اند و پس از خروج کامل نیروهای خارجی، تمامی عملیات هوایی و زمینی را رهبری خواهند کرد.

او اطمینان داده است که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد و همه تعهدات بین‌المللی برای کمک با دولت افغانستان پابرجاست.

سرپرست وزارت داخله افزوده است که طالبان همه‌ساله در فصل بهار جنگ‌شان را شدت می‌بخشند و براساس آمار، حملات این گروه در مقایسه به سال گذشته، هفت درصد افزایش یافته است.

آقای حیات گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نیز حملات‌شان در برابر طالبان را تا ۵۰ درصد افزایش داده و در نقاط مختلف کشور این گروه را سرکوب کرده‌اند.

او به شناسایی و مجازات عاملان ناامنی‌ها در ولایت‌های لغمان و بغلان تعهد سپرده و در عین حال علاوه کرده است که اطمینان داده است که ولسوالی جلریز میدان‌وردک نیز از وجود طالبان پاکسازی خواهد شد.

در همین حال، رییس عمومی امنیت ملی در جریان صحبت‌هایش گفته است که طالبان در دو ماه گذشته سه‌هزار و ۴۶۶ حمله در سراسر کشور انجام داده‌اند.

به‌گفته‌ی سراج، نیروهای امنیتی و دفاعی با بیش از دوهزار و ۷۰۰ حمله‌ی سرکوب‌گرانه تلفات سنگینی را بر این گروه وارد کرده است.

او علاوه کرده است که در این مدت یک‌هزار و ۸۰۰ نفر مخل امنیت بازداشت شده‌اند که از این میان، یک‌هزار و ۳۰۰ نفرشان «تروریستان» اند.

رییس امنیت ملی پاکستان را به مداخله‌ی آشکار و پنهان در افغانستان متهم کرده و گفته است که در حدود ده‌هزار جنگ‌جوی خارجی در حال حاضر در افغانستان فعالیت دارند.