موج سوم کرونا در کشور؛ «شیوع ویروس تا دو هفته‌ی دیگر به اوج می‌رسد»

موج سوم کرونا در کشور؛ «شیوع ویروس تا دو هفته‌ی دیگر به اوج می‌رسد»

ویروس کرونا در کشور در حال گسترش و شمار واقعات رو به افزایش است. در ۲۴ ساعت گذشته تنها در کابل بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی شناسایی شده‌اند که به گفته‌ی مسئولان وزارت صحت زنگ خطر جدی برای پایتخت‌نشینان است. با این حال براساس سناریویی که وزارت صحت پیش‌بینی کرده است شیوع ویروس کرونا تا دو هفته‌ی دیگر به اوج خود می‌رسد.

در ۲۴ ساعت گذشته پس از آزمایش حدود ۳۶۱۴ بیمار مشکوک به کرونا، ۱۰۴۵ رویداد مثبت شناسایی شده و در این مدت ۳۳ بیمار کرونایی جان باخته‌اند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۲ تن دیگر صحت‌یاب شده‌اند. این آمار نمایانگر شمار واقعی نیست؛ زیرا به گفته‌ی مسئولان وزارت صحت، شمار اندکی پس از آن‌که می‌بینند علایم بیماری در آنان ظاهر شده‌ برای آزمایش به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

آزمایشگاه‌های وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت ظرفیت ۲۵ هزار آزمایش را دارد؛ اما به گفته‌ دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت عامه تقاضا برای آزمایش همچنان پایین است.

در شروع هفته وزارت صحت عامه اعلام کرده بود که برنامه دارد در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده ۱۰۰ هزار آزمایش سریع در سطح کشور انجام شود.

به گفته‌ی آقای نظری در حال حاضر در مجموع حدود ۷۰۰ نفر در شفاخانه‌های ویژه‌ی بیماران کرونایی در سرتاسر کشور بستری‌اند و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۱۲ بیمار کرونایی دیگر به شفاخانه‌ها مراجعه کرده‌ که پس از دریافت خدمات، از شفاخانه‌ها مرخص شده‌اند.

پیش‌تر سرپرست وزارت صحت عامه گفته بود که این وزارت ظرفیت این را دارد که در صورت وخامت اوضاع، تا ۲۲ هزار بستر برای بیماران کرونایی فراهم کند.

سخن‌گوی وزارت صحت به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که قرار است در تمامی ۳۴ ولایت بسته به نیاز شفاخانه‌ها ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ بستر ویژه‌ی بیماران کرونایی تجهیز می‌شود. او گفت: «نظر به نیاز بسترها کم و زیاد می‌شود. در صورتی که مریض کم باشد، بسترها کم و در صورت افزایش بیمار به تعداد بسترها و کادر صحی اضافه می‌شود.»

داکتر دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت عامه افغانستان – عکس از شبکه‌های اجتماعی
داکتر دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت عامه افغانستان – عکس از شبکه‌های اجتماعی

شکایت از نارسایی در شفاخانه افغان-جاپان

با این حال، شماری از بستگان کسانی که به شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا مراجعه کرده‌اند، از ناهماهنگی‌ها در بخش آکسیجن‌رسانی شاکی‌اند. یکی از بستگان یک بیمار کرونایی در شفاخانه‌ی افغان-جاپان مشروط به فاش‌نشدن نامش به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که دو شب قبل، ذخایر اکسیجن در این شفاخانه تمام شده بود و به بیماران آکسیجن کافی نمی‌رسید. او همچنان گفت که در این شفاخانه برای هر ۱۲ نفر که در یک اتاق بستری‌اند فقط یک پرستار وجود دارد که به گفته‌ی او کافی نیست.

سخن‌گوی وزارت صحت عامه اما کمبود اکسیجن در شفاخانه‌ی افغان-جاپان را با قاطعیت رد می‌کند و می‌گوید که این شفاخانه در هیچ زمانی با کمبود اکسیجن مواجه نشده است.

پیش‌تر سرپرست وزارت صحت نیز از موجودیت اکسیجن کافی در شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا اطمینان داد. او گفت که در هر شفاخانه‌ی ویژه کرونا، ۲۰۰ تا ۴۰۰ بالون اکسیجن ذخیره است. به گفته‌ی او حکومت از یونسف خواسته که چهارهزار و ۸۰۰ بالون دیگر هم فراهم کند که در شرایط اضطراری از آن استفاده شود.

تهیه‌‌ی برخی از امکانات مثل فراهم‌کردن اکسیجن را یونسف و بنیاد آغا خان به دوش گرفته‌اند. اما به گفته‌ی سرپرست وزارت صحت عامه، یونسف هنوز نتوانسته به این تعهد خود عمل کند. یونسف وعده داده بوده است که تا ماه حمل در شفاخانه‌های ویژه کرونا در ۳۴ ولایت افغانستان دستگاه تولید اکسیجن تعبیه می‌کند. اما به گفته‌ی آقای مجروح این نهاد تا کنون این کار را انجام نداده است و بار دیگر وعده داده که این کار را تا اواخر ماه اسد انجام می‌دهد. آقای مجروح اضافه کرد که امارات متحده‌ی عربی با فرستادن یک دستگاه تولید اکسیجن برای شفاخانه‌ی افغان-جاپان تا جایی این خلا را پر کرده است. او گفت: «در حال حاضر نیازمندی به اکسیجن را بخش خصوصی کشور برآورده می‌کند و تا کنون با مشکل کمبود اکسیجن روبه‌رو نشده‌ایم.»

وزارت صحت عامه اطمینان می‌دهد که به قدر کافی اکسیجن در دسترس است
وزارت صحت عامه اطمینان می‌دهد که به قدر کافی اکسیجن در دسترس است

انتقاد از تعطیلی نهادهای آموزشی

حکومت افغانستان تا حالا برای کنترل وضعیت و جلوگیری از گسترش ویروس، مکتب‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی خصوصی و تالارهای عروسی را در ۱۶ ولایت کشور تعطیل اعلام کرده است.

تعطیلی مکاتب و دانشگاه‌ها با واکنش‌هایی هم مواجه شده است. شماری از استادان مکتب‌ها و دانشگاه‌های خصوصی از این تصمیم وزارت صحت انتقاد کرده‌اند. آنان استدلال می‌کنند وقتی فعالیت‌های دیگر به‌صورت عادی در جریان باشد، تنها با رخصتی نهادهای تحصیلی و آموزشی کرونا مهار نمی‌شود.

در مقابل استدلال وزارت صحت عامه این است که شهروندان کشور خواست‌های متفاوت و متناقضی دارند. سرپرست وزارت صحت در این باره گفت: «اگر قرنطین اعلام کنیم مردم نمی‌پذیرند. اگر نکنیم، نقد و دشنام نثار ما می‌کنند. شماری می‌گویند اگر مکاتب و دانشگاه‌ها را رخصت نکنید، فرزندان ما را به کشتن می‌دهید.» بنابراین وزارت صحت عامه تصمیم گرفته است که مکاتب‌، کورس‌ها و دانشگاه‌ها را به‌دلیل این‌که از جاهایی به‌شدت مزدحم است و شیوع ویروس کرونا را تسریع می‌کند، رخصت اعلام کند.

با تعطیلی دانشگاه‌ها، مکتب‌ها و سایر مراکز آموزشی به گفته‌ی وزارت صحت دست‌کم بین شش تا هشت میلیون تحرک انسان متوقف می‌شود و این کار مطمئنا در جلوگیری از گسترش کرونا به اندازه کافی کمک می‌کند.

آقای نظری اضافه کرد که اگر نیاز شد درباره‌ی تعطیلی جاهای مزدحم دیگر مثل رستوران‌‌ها، مجتمع‌های آبی و سایر تفریح‌گاه‌ها نیز اقدام خواهد شد.

براساس پیش‌بینی وزارت صحت شیوع ویروس کرونا در صورتی تا دو هفته‌ی آینده به اوجش می‌رسد که شهروندان کشور نکات وقایوی و دستورات صحی را رعایت کنند. در غیر آن به گفته‌ی آقای نظری، این دوره طولانی‌تر خواهد شد. به گفته‌ی آقای نظری هرچه زودتر به نقطه‌ی اوج برسیم بهتر است.

پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌ی دو متری، خودداری از رفتن به جاهای مزدحم و شستن دست با آب و صابون از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود.

براساس آمار رسمی که وزارت صحت عامه منتشر کرده است از آغاز شیوع ویروس تا کنون در کشور ۷۴ هزار و ۲۶ رویداد مثبت ثبت شده است و از این میان ۳۰۰۷ تن جان باخته‌اند.