ماین‌روبان در بغلان

یوناما در واکنش به حمله بر ماین‌روبان: طرف‌های درگیر باید از بشردوستان محافظت کنند

دو روز پس از کشته‌شدن ۱۰ کارمند مؤسسه‌ی ماین‌روبی «هلوترست» در ولایت بغلان، هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که طرف‌های درگیر مسئولیت دارند تا از بشردوستان در مناطق تحت کنترل‌شان محافظت کنند.

یوناما امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته روشن است که گروپ‌ها و افراد خاصی در صفوف کسانی که کنترل منطقه را در دست دارند، عمدا ماین‌روبان را هدف قرار داده‌اند.

در اعلامیه همچنین این حمله تکان‌دهنده توصیف و گفته شده است در این حمله کسانی هدف قرار داده شده‌اند که «برای محافظت از همه‌ی مردم در برابر تهدیدهای جدی ناشی از ماین‌ها مصروف بودند».

یوناما همچنین گفته است تمامی احزابی که خواهان صلح برای مردم افغانستان اند، باید برای حمایت از ادعاهای خود اقدامات جدی را روی‌دست گیرند و به جنایات پایان دهند.

حوالی ساعت ۱۰:۰۰ دو شب پیش ۱۰ کارمند مؤسسه‌ی ماین‌روبی هلوترست در ساحه‌ی «شیرجلال» ولسوالی بغلان مرکزی در نتیجه‌ی حمله‌ی مردان مسلح کشته شدند. همچنین ۱۶ کارمند دیگر این مؤسسه در این حمله زخمی شدند.

جاوید بشارت، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بغلان روز گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفت که این حمله کار جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است. او افزود که جنگ‌جویان این گروه ابتدا شماری از حدود ۱۰۰ کارمند مؤسسه‌ی ماین‌روبی هلوترست را در داخل یک اتاق برده و سپس بر آنان تیراندازی کرده‌اند.

آقای بشارت همچنین گفت که تعدادی از کارمندان این مؤسسه در هنگام حمله‌ی طالبان از ساحه فرار کرده‌اند.

گروه طالبان دست‌داشتن در حمله بر کارمندان مؤسسه‌ی ماین‌روبی هلوترست در ولسوالی بغلان مرکزی را رد کرده است. این گروه گفته است که حمله بر غیرنظامیان را نکوهش می‌کند و آن را وحشت می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان به روزنامه اطلاعات روز  گفت که دو شب پیش یکی از کارمندان مؤسسه‌ی ماین‌روبی در بغلان به یکی از اعضای این گروه تماس گرفته و گفته بود که مردان مسلح به کمپ آمده و فکر داعشی دارند.

به‌گفته‌ی او، طالبان به دنبال آن یک گروه را در ساحه‌ی زیر کنترل دولت و به محل می‌فرستند و فیرهای طالبان باعث می‌شود مردان مسلح فرار کرده و شماری از کارمندان مؤسسه‌ی هلوترست نجات یابند.

همچنین در ویدیویی که فرماندهی پولیس بغلان منتشر کرده، یکی از نجات‌یافتگان این حمله گفته است که افراد مسلح قبل از تیراندازی از آنان پرسیده بودند که در میان‌شان کسی از قوم هزاره هم است یا خیر. به گفته‌ی او، مهاجمان پنج تا شش نفر بوده و قبل از تیراندازی آنان را بازرسی بدنی کرده و پول و مبایل‌های‌شان را گرفته‌اند.

این حمله با واکنش‌های گسترده در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شد. مؤسسه‌ی ماین‌روبی هلوترست حمله بر کارمندانش را «قتل عمدی» خوانده است. رییس‌جمهور غنی هم این حمله را محکوم کرده و گفته است که طالبان ماین‌روبان را مورد حمله قرار داده‌اند.

او گفته است که طالبان نه تنها ماین‌روبان، بلکه مساجد، مکاتب، آموزگاران و دانش‌جویان را هم مورد هدف قرار می‌دهند. او تأکید کرده که طالبان ماین‌روبان را به‌دلیلی هدف قرار داده‌اند که آنان شاهراه‌ها، مزارع و روستاها را از ماین‌ها و مواد انفجاری پاکسازی می‌کنند.

همچنین کمیسیون حقوق بشر افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورها و سازمان‌های خارجی مقیم در کابل از جمله سفارت امریکا و نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.