واکسین کرونا
MOPH

روند تطبیق واکسین کرونا در افغانستان با رسیدن واکسین از چین از سر گرفته شد

دو روز پس رسیدن ۷۰۰ هزار دوز واکسین «سینوفارم» از چین به افغانستان، وزارت صحت عامه می‌گوید که روند تطبیق واکسین کرونا در کشور از سر گرفته شده است.

دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت عامه به روزنامه اطلاعات روز گفت که روند تطبیق واکسین کرونا امروز (شنبه، ۲۲ جوزا) در کشور با استفاده از واکسین سینوفارم آغاز شده است.

به گفته‌ی آقای نظری، در این دور واکسیناسیون اولویت با افراد بالاتر از ۵۰ سال سن و همچنین افرادی دارای بیماری مزمن است.

از سویی هم، او گفت کسانی که دوز اول واکسین را از نوع «آسترازنکا» دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند دوز دوم را از واکسین نوع سینوفارم دریافت کنند.

سخن‌گوی وزارت صحت عامه اما تأکید کرد که این وزارت متعهد است تا در آینده‌ی نزدیک واکسین آسترازنکا را به کشور وارد و قبل از ختم میعاد ۱۶ هفته‌ای، کسانی را که دوز اول این واکسین دریافت کرده‌اند، دوباره واکسین کند.

روند واکسیناسیون در افغانستان با استفاده از واکسین نوع آسترازنکا در تاریخ ۵ حوت سال گذشته‌ی خورشیدی آغاز شد. درافغانستان تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.

وزارت صحت عامه در تاریخ ۱۷ جوزا اعلام کرد که این روند به‌دلیل نبود واکسین کرونا متوقف شده است. در آن هنگام این وزارت در اطلاعیه به آن تعداد از شهروندان کشور که دوز اول واکسین کرونا را دریافت کرده، خاطرنشان کرده بود که «ازدیا فاصله بین دوزهای اول و دوم باعث از بین‌رفتن معافیت نمی‌شود.»

به گفته‌ی وزارت صحت عامه، فاصله میان دوزهای اول و دوم واکسین این ویروس، چهار الی ۱۶ هفته است و آنانی که دوز اول آن را اخذ کرده، می‌توانند الی ۱۶ هفته بعد دوز دوم واکسین را تطبیق کنند.

در همان روز جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین گفته بود که ۷۰۰ هزار دوز واکسین کرونا را از کمک‌های چین دریافت کرده است. این تعداد دوز واکسین دو روز پیش (پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا) به کابل رسید.