میررحمان رحمانی

مجلس نمایندگان: به مردم در دفاع مستقلانه و خودی سهم داده شود

همزمان با افزایش حملات جنگ‌جویان گروه طالبان در کشور و سقوط شماری از ولسوالی‌ها به‌دست این گروه، مجلس نمایندگان از مدیران نهادهای امنیتی و دفاعی و رهبری حکومت خواسته است که مردم را در دفاع مستقلانه و خودی سهیم کنند.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان کشور در نشست امروز (دوشنبه، ۲۴ جوزا) این مجلس از تشدید خشونت‌ها و حملات هدفمند بر غیرنظامیان به‌ویژه در غرب شهر کابل ابراز نگرانی کرد و گفت که مردم باید از طریق بسیج فراگیر سیاسی و ملی در دفاع مستقلانه سهیم شوند.

آقای رحمانی همچنین گفت که رهبری حکومت و مدیران نهادهای امنیتی باید در پالیسی‌ها و تاکتیک‌های جنگی تجدید نظر کنند. او تأکید کرد که با تجدید نظر در آن‌ها، مردم و جوانان کشور در دفاع از ارزش‌ها، آبادی‌ها و جان شهروندان کشور در کنار نیروهای امنیتی وارد صحنه شوند و مشروعیت «نظام جمهوریت» را تقویت بخشند.

به گفته‌ی رییس مجلس نمایندگان، مردم افغانستان به‌خاطر تشدید حملات طالبان و افزایش ناامنی‌ها، در شرایط سخت قرار گرفته‌اند و روزهای تلخ را تجربه می‌کنند. او همچنین گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی در سنگرها، بدون کم‌ترین توقع و انتظار و انگیزه‌ی قوی در برابر حملات طالبان ایستادگی می‌کنند.

در همین حال، میررحمان رحمانی به کمیسیون‌های امور داخلی و امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان وظیفه داد تا با بررسی ناتوانایی‌ها و کمبودی‌ها در سکتور امنیتی و دفاعی، طرح بیرون‌رفت از اوضاع کنونی را به نشست عمومی این مجلس شریک کنند.

او همچنین با اشاره به چالش‌های نیروهای دفاعی و امنیتی در سنگرها، به کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان وظیفه داد که با مسئولان وزارت دفاع در تماس شود و مشکلات آنان را رفع کند.

روز گذشته نیز مجلس سنای کشور از افزایش خشونت‌ها و تشدید حملات طالبان در کشور ابراز نگرانی کرده و خواهان تجدید در استراتیژی جنگ از سوی نهادهای امنیتی و دفاعی شده بود.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر طالبان حملات تهاجمی‌شان را بر تعدادی از ولسوالی‌های کشور تشدید کرده‌اند. در کمتر از هشت هفته‌ی گذشته، بیش از ۲۰ ولسوالی به‌دست این گروه سقوط کرده است.

افزون بر آن‌ها تعدادی از روستاها نیز در این مدت، به‌دست این گروه سقوط کرده است.