دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو: روی چگونگی حمایت از افغانستان و امنیت میدان هوایی کابل بحث داریم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که متحدان ناتو در حال حاضر روی چگونگی آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در خارج از این کشور و حفظ حمایت از زیربناهای مهم از جمله میدان هوایی بین‌المللی کابل کار می‌کنند.

آقای استولتنبرگ امروز (دوشنبه، ۲۴ جوزا) پیش از آغاز رسمی نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، همچنین گفته است که شماری از متحدان ناتو به‌شمول ایالات متحده‌ی امریکا و ترکیه در حال گفت‌وگوی مستقیم درباره‌ی حفظ یک میدان هوایی بین‌المللی در کابل هستند.

استولتنبرگ حفظ میدان هوایی بین‌المللی کابل را نه تنها برای متحدان ناتو مهم خوانده، بلکه گفته است که حفظ این میدان برای تمام جامعه جهانی، حضور دیپلماتیک و در عین حال ادامه‌ی کمک‌های انکشافی به افغانستان اهمیت دارد.

از سوی هم، او گفته است که ناتو مأموریت نظامی‌اش را در افغانستان پایان می‌دهد، اما حمایت‌های این سازمان از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه می‌یابد.

استولتنبرگ توضیح داده است که بخشی از حمایت‌های سازمان ناتو از نیروهای افغان، از طریق حضور غیرنظامی و مشورت‌دهی به نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان انجام می‌شود.

او افزوده است: «ما به حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان نیز ادامه خواهیم داد. این تعهدی است که تمام متحدان ناتو داده‌اند.»

این درحالی است که سران کشورهای عضو ناتو امروز در بروکسل نشست دارند. در کنار دیگر موضوعات، مسایل مربوط به افغانستان نیز در محور بحث سران ناتو در این نشست قرار دارد.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز گذشته پیش از آن‌که استانبول را به مقصد بروکسل ترک کند، به خبرنگاران گفته بود که پس از خروج امریکا از افغانستان، ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.

قبل از این اظهارات اردوغان، گزارش شده بود که قرار است به دنبال خروج کامل نیروهای خارجی، ترکیه مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را در کابل بر عهده بگیرد.

طالبان اما اعلام کرده است که حضور نظامیان خارجی در افغانستان تحت هر نامی، برای این گروه قابل قبول نیست.