اتمر: با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، نزد طالبان تعبیر غلط پیروزی بوجود آمده است

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور گفته است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نزد گروه طالبان روایت و تعبیر غلط پیروزی بوجود آمده است.

آقای اتمر این اظهارات را امروز (شنبه، ۲۹ جوزا) در گفتمانی زیر نام ‘تهدید متحول تروریسم’ در مجمع دیپلماسی انتالیا در ترکیه مطرح کرده است.

اتمر افزوده است که این روایت و تعبیر غلط طالبان می‌تواند خطر از دست‌دادن دستاوردهای مشترک دو دهه‌ی اخیر به‌شمول حقوق زنان، دختران، کودکان و اقلیت‌ها، تبدیل‌شدن دوباره افغانستان به لانه‌ی امن تروریستان و امکان ورود تروریستان خارجی در این کشور و همچنین مهاجرت ‘تعداد چشمگیر’ شهروندان افغانستان به کشورهای همسایه و اروپایی را در پی داشته باشد.

وزیر خارجه‌ی کشور در جریان صحبت‌هایش به ارتباط نزدیک گروه‌های تروریستی بین‌المللی با طالبان و تاثیر آن بالای روند صلح افغانستان اشاره کرده است.

اتمر با استناد به گزارش اخیر کمیته نظارت بر تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که با وجود توافق طالبان با ایالات متحده، گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، جنبش اسلامی ازبیکستان و شاخه‌ی خراسان گروه داعش هنوز هم در میان طالبان حضور و در افغانستان فعالیت دارند.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه به نقل از اتمر آمده است: ‘گروه القاعده در افغانستان، در قاچاق هیرویین و سایر مواد مخدر دخیل بوده و سالانه ملیون‌ها دالر از این بابت به‌دست می‌آورند. قاچاق مواد مخدر، اسلحه و افراد از جمله موارد اصلی درآمد طالبان در افغانستان است.’

محمدحنیف اتمر افزوده است که القاعده و وابستگان آن در ۱۱ ولایت افغانستان حضور دارند.

به‌گفته‌ی او، گروه‌های دیگری چون تحریک اسلامی ازبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و… در ولایت‌های شمالی از جمله قندوز و فاریاب فعالیت دارند.

آقای اتمر در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفته است که گروه‌های تروریستی از وضعیت ناشی از شیوع کرونا سوءاستفاده کرده و با افزایش سطح خشونت‌ها، مانع رسیدگی به معضل صحی می‌شوند.

همچنین او علاوه کرده است که گروه‌های تروریستی از فضای سایبری به هدف استخدام جنگ‌جو، نفرت‌پراکنی و تبلیغات استفاده می‌کنند.