عبدالمنان شیوای شرق
GMIC

طرح ایجاد «اتاق ملی نظارت از رسانه‌ها» برای «اصلاح اندیشه‌ی نشراتی» به کابینه فرستاده شد

عبدالمنان شیوای شرق، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که این وزارت به‌منظور انسجام و هماهنگی روایت مشترک، طرح فناوری و تخنیکی اتاق ملی نظارت از رسانه‌ها را برای اصلاح اندیشه‌ی نشراتی به کابینه فرستاده است.

آقای شرق که امروز (چهارشنبه، ۲ سرطان) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، گفت که هدف از ایجاد این اتاق سانسورگرایی و محدودکردن روشن‌گری و دست‌رسی به اطلاعات نیست.

او گفت که روشن‌گری واقعی خواست دولت افغانستان و ایجاد این اتاق گامی در راستای بهبود وضعیت جامعه‌ی رسانه‌ای در افغانستان است.

شرق گفت که در فضای اجتماعی افغانستان حدود سه میلیون خبررسان وجود دارد و اکثر این خبررسان‌ها متأثر از ناهنجاری‌های رسانه‌ای است.

معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که جامعه رسانه‌ای باید آزادی مثبت و منفی را تفکیک کند. او از شهروندان کشور خواست که به خبررسان‌هایی که خبرنگاران حرفه‌ای نیستند، تکیه نکنند.

آقای شرق افزود که شماری از خبرنگاران که از کشور فرار کرده‌اند، حرفه‌ای نیستند و پیش از آن‌که طالبان به یک پیروزی دست یابند، فتح سنگر توسط این گروه را اعلام می‌کنند.

او علاوه کرد که سلامت روان جمعی مردم افغانستان مسئولیت و مبارزه با طالبان و دهشت‌افکنی اولویت ملی و وجیبه و رسالت ملی ماست.

معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در جریان صحبت‌هایش گفت که سقف آزادی بیان با گلوله‌های طالبان مصونیت پیدا نمی‌کند.

او گفت که شلیک هر گلوله‌ی طالبان به پیکر خبرنگاران افغانستان و سنگر نیروهای امنیتی و دفاعی، شلیک بر پیکر آزادی بیان، جامعه‌ی آزاد و توسعه‌یافته‌ی افغانستان است.

عبدالمنان شیوای شرق در ادامه گفت که پیش‌نویس طرزالعمل طرز تأسیس رسانه‌ها به‌منظور جلوگیری از ناهنجاری‌های فعالیت رسانه‌ای با جامعه‌ی رسانه‌ای به رأی‌زنی گذاشته شده است.

او از فرستادن طرح تجدید ساختار اجرایی کمیسیون رسیدگی به تخطی رسانه‌ها به کابینه‌ی حکومت نیز خبر داد و گفت که این کمیسیون با تجدید اعضا و اضافه شدن نهادهای شامل در این طرح با مبانی تمامی کدهای قانونی به‌گونه‌ی اساسی و جدی‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد.