بانک جهانی

کمک جدید ۱۳۲ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

هیأت مدیره‌ی بانک جهانی کمک مالی بلاعوض ۱۳۲ میلیون دالری اداره انکشاف بین‌المللی به افغانستان را تصویب کرده است. این کمک روز گذشته (پنج‌شنبه، ۳ سرطان) تصویب شده است.

در اعلامیه‌ی بانک جهانی آمده است که از این مقدار پول به‌خاطر ادامه‌ی روند اصلاحات بنیادی، بهبود مصارف ادارات دولتی و تأمین شفافیت مالی، تقویت حکومت‌داری و دست‌یابی افغانستان به رشد اقتصادی از طریق تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی به مصرف می‌رسد.

بانک جهانی همچنین گفته است که قرار است این کمک مالی جدید از طریق برنامه‌ی انکشاف پالیسی مشوقه‌های ۲۰۲۱ میلادی هزینه شود که در مطابقت با اولویت‌های کلیدی دولت در چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان تنظیم شده است.

همزمان با این، در اعلامیه‌ی بانک جهانی آمده است که صندوق بازسازی افغانستان نیز ۳۰۰ میلیون دالر جدید را برای حمایت از این برنامه کمک می‌کند.

صندوق بازسازی افغانستان به نمایندگی از ۳۴ تمویل‌کننده بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده توسط بانک جهانی مدیریت می‌شود.

با ۳۰۰ میلیون دالر صندوق بازسازی افغانستان، مجموع کمک مالی جدید به این کشور به ۴۳۲ میلیون دالر می‌رسد.

بانک جهانی گفته است که شکنندگی اوضاع سیاسی و همه‌گیری ویروس کرونا بر اوضاع اقتصادی، سیستم مالی دولت و نتایج انکشاف اجتماعی تأثیرات ناگوار بر جای گذاشته است.

طبق اعلامیه‌ی این بانک، سال گذشته‌ی میلادی به‌دلیل شیوع کرونا و قرنطین شهرها، بیشتر مردم وظایف و شغل‌های کاری‌شان را به‌ویژه در بخش‌های غیررسمی و خدماتی از دست دادند و میزان رشد اقتصادی افغانستان به ۲ درصد کاهش یافت.

همین طور، بانک جهانی گفته است که در چند ماه اخیر، میزان فقر و تنگ‌دستی به‌دلیل بدتر شدن خشک‌سالی و شرایط دشوار اقتصادی که با تشدید بحران امنیتی و شکنندگی اوضاع سیاسی همراه است، بیشتر افزایش یافته است.

در همین حال، هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان گفته است: «تصویب این کمک مالی جدید، بیانگر تعهد درازمدت و پایدار بانک جهانی در راستای کمک به مردم افغانستان برای بهبود اوضاع اقتصادی – اجتماعی که از شیوع ویروس کرونا متاثر گردیده است، می باشد.»

کرالی همچنین گفته است که بانک جهانی آماده است تا در چنین وضعیت دشوار و شرایط سخت، همکاری نزدیک خود را با دولت افغانستان به‌منظور ادامه‌ی روند اصلاحات و حفاظت از دستاوردهای این کشور در مسیر دست‌یابی به خودکفایی و رشد اقتصادی ادامه دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *