وزارت خارجه‌ی افغانستان

افغانستان از پاکستان خواست که از مهاجران به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند

یک روز پس از اظهارات شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان مبنی بر بستن مرزهای این کشور به‌روی مهاجران افغان، وزارت امور خارجه گفته است که کشورهای همسایه نباید از مسأله‌ی مهاجران به‌عنوان ابزار فشار بر افغانستان استفاده کنند.

وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه، ۷ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دولت افغانستان همواره خواهان برگشت دوام‌دار و عزت‌مندانه‌ی مهاجرین افغان به وطن‌شان بوده است.

در اعلامیه تأکید شده است که دولت افغانستان در راستای برگشت مهاجران در چارچوب ساختارهای موجود همکاری دوجانبه به‌شمول پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی (APAPPS) با جانب پاکستان به‌گونه‌ی دوام‌دار کار می‌کند.

وزارت خارجه گفته به این باور است که همکاری‌های صادقانه‌ی پاکستان در راستای ختم خون‌ریزی و تأمین صلح پایدار و همه‌شمول در افغانستان به‌مراتب مؤثرتر از اظهار نظرها و پیش‌بینی‌های نگران‌کننده از جانب مقامات دولتی پاکستان است.

روز گذشته وزیر خارجه‌ی پاکستان در یک نشست خبری در شهر ملتان این کشور از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که خشونت‌های بیشتر ممکن باعث سرازیرشدن مهاجران افغان به پاکستان شود.

آقای قریشی همچنین گفته بود که کشورش در سال‌های گذشته سه‌ونیم میلیون مهاجر افغان را پذیرفته و بیشتر از این را نمی‌پذیرد. او تأکید کرده بود که پاکستان باید مرزهایش را به‌روی مهاجران افغان ببندد و پاکستانی‌ها نیز از منافع ملی خود محافظت کنند.

با این حال، وزیر خارجه‌ی پاکستان افزوده بود که کشورش به تلاش‌های دیپلوماتیک خود برای صلح در افغانستان ادامه می‌دهد.