اجمل عمر شینواری

شینواری: نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان با ارتش محلی مدغم می‌شوند

یک روز پس از درخواست مجلس نمایندگان از حکومت در مورد شامل‌کردن نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان در ارتش محلی، اجمل عمر شینواری، سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی می‌گوید که این افراد با جزوتام‌های ارتش محلی مدغم می‌شوند.

آقای شینواری امروز (سه‌شنبه، ۸ سرطان) در یک نشست خبری در کابل ضمن قدردانی از بسیج و حمایت مردمی از نیروهای امنیتی و دفاعی گفت که در آینده‌ی نزدیک فعالیت نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان در چارچوب منظم نظامی تنظیم می‌شود.

او همچنین تأکید کرد که دولت افغانستان قبل از قبل نیز برای فعالیت این نیروها، تشکیلات منظمی را درنظر داشت.

با این حال، سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی افزود که اگر نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان می‌خواهند در میدان جنگ دوشادوش نیروهای امنیتی و دفاعی بجنگند، دولت زمینه را برای آموزش مسلکی آنان فراهم می‌کند.

به گفته‌ی او، نیروهای بسیج مردمی پس از کسب آموزش‌های مسلکی، در سطح تاکتیکی در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تحت فرمانده فرماندهان تاکتیکی ارتش در اجرای عملیات سهیم خواهند شد.

همزمان با این، اجمل عمر شینواری گفت که تشکیل قطعه‌ی منتظره‌ی چهارهزار نفری با سوق و اداره‌ی جنرالان متقاعد و با تجربه نیز به‌زودی در وزارت امور داخله ایجاد می‌شود. او مأموریت این نیروها را پاسخ‌گویی فوری به اقدامات تروریستی در کشور خواند.

آقای شینواری در بخشی از صحبت‌هایش گفت که تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هم‌اکنون در حالت احضارات محاربوی قرار دارند. او تأکید کرد که از این میان، نیروهای ویژه‌ی ارتش و پولیس و کماندوهای ارتش در حالت احضارات محاربوی درجه«۱» قرار دارند.

در همین حال، سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی اطمینان داد که این نیروها هم‌اکنون آماده‌ی راه‌اندازی عملیات علیه «دشمنان وطن» اند.

او گفت: «در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی کشور فرزندان صدیق، باتجربه و باظرفیت و با توانایی‌های لازم مسلکی وجود دارند. بنا بر این، به هر فرد نیروهای دفاعی و امنیتی کشور اعتماد کامل داشته باشید و این نیروها توانایی دفاع از وجب وجب خاک کشور را دارند.»

او همچنین تأکید کرد که این نیروها در میدان‌های جنگ متعهد به رعایت تمامی اصول و قواعد جنگ اند.

از سویی هم، اجمل عمر شینواری با اشاره به عملیات این نیروها در جریان یک ماه گذشته گفت که یک‌هزار و ۹۰۶ عملیات در این مدت از سوی نیروهای پولیس، ارتش و امنیت ملی  بر مواضع و قرارگاه‌های طالبان راه‌اندازی شده است.

او گفت که در نتیجه‌ی این عملیات، شش‌هزار و ۳۹ جنگ‌جوی طالبان کشته و سه‌هزار و ۴۸۵ جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند. در میان کشته‌شدگان ۳۳ شهروند پاکستان و در میان زخمیان هم نُه شهروند پاکستان شاملند.

همچنین به گفته‌ی آقای شینواری، در این عملیات، شش باب زندان طالبان متلاشی شده که در نتیجه ۱۶۲ نفر رها شده‌اند.

سخن‌گوی مشترک نهادهای امنیتی و دفاعی کشور درحالی از ادغام نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان با جزوتام‌های ارتش محلی خبر می‌دهد که روز گذشته، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان از حکومت خواست تا از این افراد تحت نام ارتش محلی در چوکات وزارت دفاع ملی حمایت همه‌جانبه کند.

او افزود که نیروهای بسیج مردمی برای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ ارزش‌های نظام جمهوری و به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی سلاح برداشته‌اند و فعالیت آنان باید قانونی شود.