کاهش ارزش پول افغانی؛ یک دالر در بدل ۸۰ افغانی تبادله شد

صرافان سرای شهزاده‌ی شهر کابل می‌گویند که بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به بیش از ۸۰ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده به روزنامه اطلاعات روز گفت که یک دالر امریکایی در این سرای پس از چاشت امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ سرطان) به ۸۰ افغانی و پنج پول تبادله شده است.

او افزود که قیمت دالر امریکایی در مقابل پول افغانی در نوسان است و ممکن کاهش یا افزایش یابد.

در همین حال حاجی عبدالرحمان فیضی، از صرافان سرای شهزاده گفت که هم‌اکنون (۳:۲۰ پس از چاشت) خرید یک دالر امریکایی در این سرای به ۸۰ افغانی خرید و  به۸۰.۱۰ افغانی فروخته می‌شود.

همزمان با این، عصمت‌الله کوهسار، سخن‌گوی بانک مرکزی کشور (د افغانستان بانک) به روزنامه اطلاعات روز گفت که هم‌اکنون خرید یک دالر ۷۹.۴۹۷۲ افغانی و فروش آن ۷۹.۶۹۷۲ در بازار کابل است.

آقای کوهسار افزود که بهای پول افغانی در مقابل ارز خارجی و به‌ویژه دالر به‌دلیل تشدید ناامنی‌ها در کشور و «موضوعات سیاسی» پایین آمده است.

به گفته‌ی او، کاهش بهای پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی و از جمله دالر یک موضوع گذرا است. سخن‌گوی بانک مرکزی تأکید کرد که این بانک برای حفظ و ثبات قیمت پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی اقدام می‌کند.

سخن‌گوی بانک مرکزی تأکید کرد که این بانک هم‌اکنون هفته‌ی سه بار چندین میلیون دالر را برای باثبات‌نگهداشتن پول افغانی لیلام می‌کند.

همچنین بانک مرکزی امروز گفته که ۵۰ میلیون دالر را لیلام کرده است. این شرکت از صرافان و بانک‌های واجد شرایط خواسته است که در این داوطلبی شرکت کنند.

در دو سال گذشته، این دومین بار است که بهای هر دالر امریکایی به بالاتر از ۸۰ افغانی می‌رسد. در تاریخ ۳۱ ثور سال ۱۳۹۸ خورشیدی، یک دالر امریکایی به ۸۰.۳۳ افغانی به فروش رسید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *