بهای یک دالر امریکایی به ۸۲ افغانی رسید

مسئولان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگترین مرکز تبادله‌ی ارز در افغانستان می‌گویند که بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به بیش از ۸۲ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده به روزنامه اطلاعات روز گفت که یک دالر امریکایی در این سرای پس از چاشت امروز (شنبه، ۱۲ سرطان) به ۸۲ افغانی و پنج پول تبادله شده است.

او افزود که هم‌اکنون (۲:۵۰ پس از چاشت) یک دالر امریکایی به  ۸۱.۹۵ افغانی خریداری و به ۸۲.۱۰ افغانی فروخته می‌شود.

معاون سرای شهزاده‌ی شهر کابل تأکید کرد که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان است و ممکن از این کرده هم قیمت افغانی در برابر دالر کاهش یابد.

در نرخ‌نامه‌ای که حوالی ساعت ۱۱:۰۰ قبل از چاشت امروز در وب‌سایت بانک مرکزی کشور (د افغانستان بانک) بارگذاری شده، خرید یک دالر امریکایی، ۷۹.۸۰۵۰ افغانی و فروش یک دالر امریکایی هم ۸۰.۰۰۵۰ افغانی تعیین شده است.

دو روز پیش عصمت‌الله کوهسار، سخن‌گوی بانک مرکزی به روزنامه اطلاعات روز گفت که  بهای پول افغانی در مقابل ارز خارجی و به‌ویژه دالر به‌دلیل تشدید ناامنی‌ها در کشور و «موضوعات سیاسی» پایین آمده است.

به گفته‌ی او، کاهش بهای پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی و از جمله دالر یک موضوع گذرا است. سخن‌گوی بانک مرکزی تأکید کرد که این بانک برای حفظ و ثبات قیمت پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی اقدام می‌کند.

سخن‌گوی بانک مرکزی تأکید کرد که این بانک هم‌اکنون هفته‌ی سه بار چندین میلیون دالر را برای باثبات‌نگهداشتن پول افغانی لیلام می‌کند.

روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، قیمت هر دالر امریکایی در بازار ارز کابل از مرز ۸۰ افغانی گذشت. در دو سال گذشته، این دومین بار است که بهای هر دالر امریکایی به بالاتر از ۸۰ افغانی می‌رسد. در تاریخ ۳۱ ثور سال ۱۳۹۸ خورشیدی، یک دالر امریکایی به ۸۰.۳۳ افغانی به فروش رسید.