اخراج پناه‌جویان

افغانستان به کشورهای اروپایی: از اخراج پناه‌جویان افغان تا سه ماه دیگر خودداری کنید

همزمان با تشدید حملات گروه طالبان و گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور، دولت افغانستان از کشورهای اروپایی خواسته است که برای سه ماه آینده از اخراج پناه‌جویان افغان به این کشور خودداری کنند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان روز گذشته (شنبه، ۱۹ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته که بازگشت مهاجران افغان از کشورهای میزبان به افغانستان در شرایط کنونی نگران کننده است و کشورهای اروپایی باید از اخراج اجباری پناه‌جویان افغان تا اواخر ماه میزان سال جاری خورشیدی خودداری کنند.

در اعلامیه تأکید شده است که اوضاع کنونی کشور برای بازگشت پناه‌جویان افغان از خارج مناسب نیست.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته که تصمیم دولت افغانستان مبنی بر توقف بازگشت اجباری مهاجران، به‌صورت رسمی با کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و سایر کشورهای اروپایی که با افغانستان تفاهم‌نامه و اعلامیه‌ی مشترک در خصوص مدیریت پدیده‌ی مهاجرت دارند، اطلاع داده شده است.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته که این اقدام دولت افغانستان بادرنظرداشت اعلامیه‌ی مشترک افغانستان با اتحادیه‌ی اروپا در رابطه به همکاری در زمینه‌ی مهاجرت،‌ اعلامیه‌ی مشترک آلمان در زمینه‌ی همکاری در بخش مهاجرت و تفاهم‌نامه‌ی دوجانبه و سه‌جانبه با کشورهای سویدن، ناروی، فنلند، فرانسه، دنمارک، انگلیستان، سویس و هالند صورت گرفته است.

این وزارت تأکید کرده که این موضوع پیش از این هم بارها با کشورهای میزبان و اداره‌های بین‌المللی در میان گذاشته و خواهان توقف روند بازگشت مهاجران شده است.

افزون بر این مورد، دولت افغانستان گفته که نگران افزایش رقم بی‌جاشدگی و کلیدخوردن موج مهاجرت به بیرون از کشور است.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌های مختلف کشور حملاتش را شدت بخشیده‌اند. در جریان حدود دو ماه اخیر، این گروه بیش از ۹۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.

افزون بر این‌ها، طالبان شماری از روستاها را نیز سقوط داده‌اند.

همچنین در ماه‌های اخیر موارد ابتلای روزانه به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن هم افزایش یافته است. تاکنون به‌صورت رسمی بیش از ۱۳۴ هزار موارد مثبت ویروس کرونا در کشور شناسایی شده‌اند. از مجموع مبتلایان این موارد، حدود پنج‌هزار و ۸۰۰ نفر جان باخته‌اند.