اسلام‌آباد اظهارات امرالله صالح در مورد هشدار نیروهای هوایی پاکستان به افغانستان را رد کرد

وزارت خارجه‌‎ی پاکستان اظهارات امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری در مورد هشدار ارتش پاکستان به افغانستان را رد کرده و گفته است که این اظهارات تلاش‌های «صادقانه» اسلام‌آباد را برای سهیم‌شدن در راه‌حلی که متعلق و به رهبری افغانستان است، تضعیف می‌کند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمده است که نیروهای هوایی این کشور هیچ هشداری را به افغانستان نداده‌اند، بلکه به حق دولت افغانستان برای اقدام در داخل خاک خودش احترام می‌گذارد.

به نقل از اعلامیه، جانب افغانستان از برنامه‌ی‌شان برای راه‌اندازی حملات هوایی در داخل خاک این کشور در بندر اسپین‌بولدک در مرز چمن پاکستان، اطلاع داده است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان افزوده است که راه‌اندازی عملیات در نزدیک خط مرزی یک رویه‌ی پذیرفته‌شده‌ی بین‌المللی نیست، اما پاکستان اقدامات لازم را برای محافظت سربازان و شهروندان خود روی‌دست گرفته است.

از سوی هم، وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته است که این کشور بیش از ۴۰ عضو نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را که از طریق بندر اسپین‌بولدک وارد خاک پاکستان شده بودند، باعزت به افغانستان برگردانده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که اسلام‌آباد به حمایت خود از روند صلح افغانستان متعهد است و صرف نظر از تلاش بدخواهان، به تلاش خود برای رسیدن به تأمین صلح ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه‌ی پاکستان در ادامه تأکید کرده است که در مقطع حساس کنونی، باید تمام انرژی برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی همه‌جانبه متمرکز شود.

شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۴ سرطان) امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری در یک یادداشت فیسبوکی نوشته بود که ارتش پاکستان رسما به افغانستان هشداد داده است که هرگونه تلاش نظامی برای تصرف مجدد بندر اسپین‌بولدک در قندهار با واکنش قوای هوایی آن کشور مواجه خواهد شد.

به‌گفته‌ی صالح، معنای این هشدار این است که اکنون نیروهای هوایی پاکستان برای حمایت از طالبان دست به کار شده‌اند.

او نوشته است: «آیا کدام ثبوت دیگر که این جنگ نه از طرف طالب، بلکه توسط طالب است نیاز دارید؟ برای حراست از عزت افغانستان بسیج شوید. بسیج شویم. ملت‌ها برنده‌اند. مطمیین باشید.»

آقای صالح صبح امروز در پاسخ به اعلامیه‌ی واکنشی وزارت خارجه‌ی پاکستان، در تویتی نوشته است که پاکستان بیش از بیست سال است که حضور رهبران طالبان در خاک آن کشور را رد می‌کند.

صالح اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان را «پاراگراف از پیش نوشته‌شده» دانسته و تأکید کرده است که مردم افغانستان و خارجیان با این گونه اظهارات پاکستان آشنایی دارند.