سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان
NajibAlikhil

اختطاف و شکنجه دختر سفیر افغانستان؛ «اسلام‌آباد از پیش‌داوری‌های غیرمسلکی خودداری کند»

وزارت خارجه‌ی افغانستان یک بار دیگر اظهارات شیخ رشید احمد، وزیر داخله‌ی پاکستان در پیوند به قضیه‌ی اختطاف سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان را «غیرمسلکی» خوانده و از ادامه‌ی آن ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه که امروز (چهارشنبه، ۳۰ سرطان) منتشر شده، آمده است؛ درحالی که روند تحقیق هنوز تکمیل نشده است و عاملان اختطاف نیز بازداشت نشده‌اند، ادامه‌ی «اظهارات یک‌جانبه و پیش‌داوری‌های غیرمسلکی» شفافیت تحقیقات را زیر سؤال برده و سبب افزایش بی‌اعتمادی خواهد شد.

وزارت خارجه گفته است که شکنجه‌ی روحی و جسمی خانم علی‌خیل در گزارش شفاخانه به‌صورت واضح درج شده است و کابل انتظار دارد تا قبل از تکمیل تحقیقات، از پیش‌داوری‌های غیرمسلکی خودداری شود.

این وزارت تأکید کرده است که باید تلاش‌ها در راستای دست‌یابی به مدارک و تکمیل روند تحقیقات و همچنین بازداشت و محاکمه‌ی عاملان قضیه متمرکز شود.

وزارت خارجه‌ی کشور در ادامه گفته است که متعهد به همکاری همه‌جانبه در روند تحقیق از طریق همکاری هیأت‌های دو طرف می‌باشد. به نقل از اعلامیه‌ی این وزارت، کابل امیدوار است تا دلایل وقوع حادثه و نتایج بررسی‌ها براساس یافته‌های هیأت‌های دو کشور به‌زودی تکمیل و اعلام شود.

سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در تاریخ ۲۵ سرطان در شهر اسلام‌آباد اختطاف و پس از شکنجه رها شد.

وزارت خارجه‌ی افغانستان سفیر و دیپلماتان ارشد خود را الی رفع تمام تهدیدهای امنیتی، به کابل فراخواند. یک روز پس از آن، منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان نیز کابل را ترک کرد.

شیخ رشید احمد، وزیر داخله‌ی پاکستان قبلا گفته بود که براساس تحقیقات پولیس، قضیه‌ی دختر سفیر افغانستان آدم‌ربایی نیست. او به تازگی نیز گفته است که هیچ گونه شواهدی که قضیه‌ی آدم‌ربایی را ثابت کند، به‌دست نیامده است. به‌گفته‌ی او، هدف از این حادثه تنها «بدنام سازی» پاکستان بوده است.

پس از اولین اظهارات وزیر داخله‌ی پاکستان در مورد قضیه‌ی دختر سفیر افغانستان، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور در تماس تلفنی با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان، گفته بود که اظهار نظرهای غیرمسلکی و قضاوت‌های پیش از وقت تحقیقات جاری در مورد این قضیه را آسیب می‌زند.