سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان
NajibAlikhil

پاکستان معلومات مرتبط به قضیه‌ی اختطاف سلسله علی‌خیل را با افغانستان شریک نکرده است

وزارت خارجه می‌گوید که جانب پاکستان اطلاعات کافی و مرتبط به قضیه‌ی اختطاف و شکنجه‌ی سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را در اختیار هیأت اعزامی افغانستان قرار نداده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که هیأت افغانستان در روز نخست دیدار با هیأت پاکستان، از اسلام‌آباد خواسته بود تا برای بررسی‌های بیشتر تخنیکی، تمامی معلومات مرتبط به قضیه‌ی اختطاف خانم علی‌خیل را با جانب افغانستان در میان بگذارد.

طبق اعلامیه، جانب پاکستان تنها بخشی از معلومات و یافته‌ها را در اختیار هیأت افغانستان قرار داده است. در اعلامیه آمده است که اظهارات مقام‌های پاکستانی بیان‌گر روایت متفاوتی از قضیه بوده و به مسائل اساسی، از جمله چگونگی وقوع حادثه و شناسایی عاملان آن معطوف نبوده است.

وزارت خارجه‌ی افغانستان می‌گوید که مدارک شفاخانه، گزارش‌های طبی و سایر شواهد موجود به‌صورت واضح نشان می‌دهد که سلسله علی‌خیل اختطاف و شکنجه شده است.

این وزارت علاوه کرده است که حکومت افغانستان در هماهنگی با «قربانی حادثه» آماده‌ی هر گونه همکاری در راستای شناسایی و بازداشت عاملان این قضیه بوده و خواهد بود.

وزارت خارجه یک‌بار دیگر از حکومت پاکستان خواسته است تا توجه اصلی‌شان را روی شناسایی، بازداشت و محاکمه‌ی هرچه زودتر عاملان قضیه‌ی اختطاف متمرکز کند.

سلسله علی‌خیل در ۲۵ سرطان در اسلام‌آباد اختطاف و پس از شکنجه رها شد. وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که خانم علی‌خیل مورد شکنجه‌ی جسمی و روحی قرار گرفته است.

پاکستان قضیه‌ی اختطاف و شکنجه‌ی سلسله علی‌خیل را رد کرده و گفته است که این حادثه برای «بدنام سازی» پاکستان چیده شده است. افغانستان این اظهارات جانب پاکستان را پیش از وقت خواند و در تاریخ ۱۱ اسد هیأتی را برای بررسی قضیه به اسلام‌آباد فرستاد.