اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد؛ اتمر: اظهارات غیرمسلکی به اعتبار تحقیق آسیب می‌زند

در پی اظهارات وزیر داخله پاکستان در مورد قضیه‌ی اختطاف و شکنجه‌ی سلسله علی‌خیل، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور می‌گوید که اظهار نظرهای غیرمسلکی و قضاوت‌های پیش از وقت تحقیقات جاری در مورد این قضیه را آسیب می‌زند.

وزارت خارجه‌ی کشور با نشر خبرنامه‌ای گفته است آقای اتمر این موضوع را امروز (دوشنبه، ۲۸ سرطان) در یک تماس تلفنی با شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او ضمن ابراز نگرانی عمیق از اظهارات شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان در مورد قضیه‌ی اختطاف و شکنجه‌ی دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفته است که کابل آماده است تا در پیشبرد تحقیقات در این مورد با پاکستان کمک کند.

وزیر خارجه‌ی کشور تأکید کرده است که افغانستان همچنین در قسمت گرفتاری و محاکمه‌ی عاملان اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد و تأمین امنیت مطمین نمایندگی‌های سیاسی و دیپلومات‌های افغانستان در پاکستان، نیز با حکومت این کشور همکاری می‌کند.

از سویی هم، او افزوده که قرار است هیأتی به پاکستان سفر کنند و در روشنی بررسی‌ها و دریافت‌های این هیأت، اقدامات بعدی در مورد برگشت سفیر و دیپلومات‌های افغانستان اتخاذ خواهد شد.

وزیر خارجه‌ی پاکستان ضمن ابراز تأثیر و همدلی گفته است که قضیه‌ی اختطاف دختر سفیر افغانستان در کشورش با جدیت پیگیری می‌شود. او افزوده است که براساس هدایت مستقیم عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان تحقیقات در این مورد به‌زودی تکمیل و در روشنی آن اجراآت صورت می‌گیرد.

شاه‌محمود قریشی همچنین از اقدامات کشورش برای تأمین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و دیپلومات‌های افغانستان به آقای اتمر اطمینان داده است.

آقای اتمر درحالی از اظهارات وزیر داخله‌ی پاکستان نسبت به قضیه‌ی اختطاف و شکنجه‌ی سلسله علی‌خیل ابراز نگرانی کرده است که شیخ رشید احمد گفته است که این قضیه براساس تحقیقات پولیس، آدم‌ربایی نیست.

او آن را به‌صورت ضمنی یک توطئه‌ توسط سازمان استخباراتی هند خوانده است.

سلسله علی‌خیل در تاریخ ۲۵ سرطان در شهر اسلام‌آباد ربوده و پس از شکنجه آزاد شد.

وزارت خارجه‌ی افغانستان در واکنش به این قضیه، سفیر پاکستان در کابل را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را از طریق او به حکومت پاکستان ابراز کرد.

یک روز پس از آن، وزارت خارجه سفیر و دیپلماتان ارشد کشور را از پاکستان به کابل فراخواند. در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که این اقدام الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمه‌ی ربایندگان سلسله علی‌زی روی‌دست گرفته شده است.

همچنان گزارش شده است که منصوراحمد خان، سفیر پاکستان در کابل به اسلام‌آباد فرا خوانده شده است. وزارت خارجه‌ی پاکستان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.