پناهندگی در کانادا

کار با نظامیان و سفارت کانادا؛ اتاوا به ترجمانان افغان پناهندگی می‌دهد

دولت کانادا اعلام کرده است به افرادی که در طول مأموریت نظامی کانادا در افغانستان و پس از آن با سفارت این کشور به‌عنوان مترجم کار کرده‌اند، پناهندگی می‌دهد.

در اعلامیه‌ی رسمی دولت کانادا آمده است که این کشور در یک دهه‌ی گذشته برای بیش از ۸۰۰ شهروند افغان پناهندگی داده است، اما هنوز هم کسانی هستند که با وخیم‌شدن اوضاع در افغانستان، به‌خاطر همکاری‌شان با کانادا، به اهداف نظامی طالبان تبدیل شده‌اند.

در این اعلامیه منتشر شده، آمده است که دولت کانادا به سرعت در تلاش است تا افراد واجد شرایط پناهندگی در کانادا را شناسایی کنند. طبق اعلامیه، وزیران مهاجرت، امور خارجه و دفاع ملی کانادا در این زمینه کار می‌کنند.

دولت کانادا گفته است که افراد واجد شرایط شامل مترجمانی اند که با نیروهای نظامی کانادا، آشپزان، رانندگان، نظافت‌چیان، کارگران ساختمانی، محافظان امنیتی و کارمندان محلی در سفارت کانادا در کابل کار می‌کردند.

با این حال، در اعلامیه آمده است که برای محافظت از حریم خصوصی متقاضیان و امنیت خانواده‌های آنان که ممکن است در افغانستان باقی بمانند، هویت کسانی را که برای‌شان پناهندگی داده می‌شود، فاش نمی‌تواند.

مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا گفته است که افغان‌های زیادی هم در جریان مأموریت نظامی و هم پس از مأموریت نظامی زندگی‌شان را به خطر انداختند که با کانادا همکاری کنند. به‌گفته‌ی او، این افراد حالا با تهدیدهای بزرگ‌تری از سوی طالبان مواجه‌اند و کانادا تمام کارهای ممکن را انجام می‌دهد تا آنان مصون باشند.

مندیچینو گفته است: «زندگی در تعادل است. از همین رو ما اقدام‌های به موقع و قاطعی برای حمایت از افغان‌هایی که به مأموریت ما کمک کرده‌اند انجام می‌دهیم و برای آنان آینده‌ای در کانادا فراهم می‌کنیم.»

مارک گارنو، وزیر خارجه‌ی کانادا گفته است که کشورش مسئولیت دارد تا از «افراد شجاع» در افغانستان که به کانادا کمک کرد مأموریت خود را در راستای حمایت از حقوق بشر، آموزش و پرورش، صحت و امنیت در طول ۲۰ سال گذشته انجام دهد، حفاظت کند.

گارنو افزوده است: «با افزایش خشونت‌ها، اطمینان از سلامت و امنیت تمامی پرسنل ما چه کانادایی چه افغان، چه گذشته و چه در حال حاضر و افرادی که ما را عملا کمک می‌کنند، اولویت اصلی ما است.»

هارجیت ساجان، وزیر دفاع ملی کانادا نیز گفته است که او در مورد اهمیت کار کسانی که نیروهای کانادایی را در جریان مأموریت‌شان در افغانستان کمک کردند، فهم دست اول دارد.

او اطمینان از امنیت افرادی که در کنار نظامیان کانادایی کار کردند و نیز خانواده‌های آنان را دینی بر گردن کانادا دانسته است.