لوید آستین، وزیر دفاع امریکا
REUTERS

وزیر دفاع امریکا: وظیفه‌ی نخست ارتش افغانستان کاهش سرعت پیش‌رَوی طالبان است

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان در نخست باید از کاهش سرعت پیش‌روی طالبان مطمیین شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای آستین روز گذشته (شنبه، ۲ اسد) در جریان دیدارش از ایالت آلاسکای امریکا، به خبرنگاران گفته است که ارتش افغانستان پس از اطمینان از کاهش سرعت پیش‌روی طالبان، برای بازپس‌گیری مناطق از دست‌رفته اقدام کنند.

با این حال، وزیر دفاع امریکا گفته است که ارتش افغانستان درحال مستحکم‌کردن مواضع خود در مراکز جمعیتی مهم است.

او در مورد این که آیا این استراتژی جلوی پیش‌روی طالبان را خواهد گرفت یا نه، تأکید کرده است: «فکر می‌کنم اولی کاری که باید کرد اطمینان از کاهش سرعت حرکت آنها [طالبان] است.»

لوید آستین در عین حال گفته است که به باور او، نیروهای افغان توانایی و ظرفیت پیش‌روی را دارند، اما «باید ببینیم چه می‌شود».

در تاریخ ۳۰ سرطان، جنرال مارک میلی، رییس ستاد ارتش امریکا نیز گفته بود که جنگ‌جویان گروه طالبان بر حدود نیمی از مراکز ولایات افغانستان فشار وارد می‌کنند، اما ارتش این کشور در حال مستحکم کردن نیروها برای حفاظت از مراکز مهم شهری است.

آقای میلی گفته بود: «آنها [نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان] رویکرد حفاظت از جمعیت را در پیش گرفته‌اند و بیشتر جمعیت در مراکز ولایت‌ها و پایتخت [کابل] زندگی می‌کنند.»

این درحالی است که به تازگی وزارت داخله‌ی افغانستان برای جلوگیری از نفوذ طالبان به شهرها، در ۳۱ ولایت قیود شب‌گردی وضع کرده است.

براساس مقررات وضع‌شده، شهروندان در ۳۱ ولایت حق ندارند از ساعت ده شب تا چهار صبح در شهر رفت‌وآمد کنند. ولایت‌های کابل، ننگرهار و پنجشیر از این مقررات مستثنی هستند.

گروه طالبان مدعی است که نزدیک به ۲۰۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانسته‌اند بیش از ۲۰ ولسوالی را از طالبان پس بگیرند.

همزمان با این، دولت افغانستان می‌گوید که حضور طالبان در مراکز شماری از ولسوالی‌ها به معنای کنترل کامل این گروه بر آن ولسوالی‌ها نیست و طالبان توانایی کنترل هیچ ولسوالی را در درازمدت ندارند.