گردهمایی جنبش تحفظ پشتون‌های پاکستان
Manzoor Ahmad Pashteen

جنبش تحفظ پشتون پاکستان خواهان توقف مداخلات اسلام‌آباد در امور افغانستان شد

جنبش تحفظ پشتون پاکستان (PTM) امروز گردهمایی بزرگی را با حضور منظوراحمد پشتین، رهبر این جنبش در منطقه‌ی مکین وزیرستان جنوبی برگزار کرد. در این گردهمایی بر توقف مداخلات پاکستان در امور افغانستان تأکید شده است.

منظوراحمد پشتین در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است که پیام واضح این گردهمایی این بود که آنان دیگر نمی‌گذارند از خاک پشتونخواه بر ضد افغانستان استفاده شود. ظاهرا اشاره‌ی او به پناه‌گاه‌های امن طالبان افغانستان در خیبرپشتونخواه بوده است.

آقای پشتین نوشته است که جنگ افغانستان به این طرف مرز (ساحات پشتون‌نشین پاکستان) تباهی و بربادی آورده است و «ما پالیسی جنگ هیچ کسی را در خاک خود قبول نداریم».

رهبر جنبش تحفظ پشتون پاکستان نوشته است که حکومت پاکستان همیشه از خاک خیبرپشتونخواه به‌خاطر اهداف خود بر ضد افغانستان استفاده کرده است.

او تأکید کرده است: «جنبش تحفظ پشتون پاکستان همیشه در برابر این‌ها [حکومت پاکستان] ایستادگی خواهد کرد و دیگر به هیچ کسی این اجازه را نمی‌دهد که خاک پشتونخواه را بر ضد افغانستان استفاده کند.»

منظور پشتین در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «ما به رأی مردم افغانستان احترام داریم و همیشه با آنان خواهیم بود.»

در همین حال، افراسیاب ختک، سناتور پیشین پاکستان نیز در تویتی نوشته است که گردهمایی بزرگ پشتون‌ها امروز در مکین وزیرستان جنوبی با جنگ اعلام‌ناشده‌ی پاکستان علیه افغانستان که در آن مردم بی‌گناه کشته می‌شوند، مخالفت کرده است.

ختک نوشته است که این گردهمایی در همبستگی با مردم، صلح و نظام جمهوری اسلامی افغانستان بوده و از سوی رسانه‌های پاکستانی پوشش نیافته است.

از سوی هم، خود منظور پشتین نوشته است که حکومت پاکستان به‌خاطر برگزارنشدن این گردهمایی بسیار تلاش کرد، اما موفق نشده است.

جنبش تحفظ پشتون پاکستان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی پس از آن شکل گرفت که نقیب‌الله مسید، یک مرد جوان توسط پولیس شهر کراچی کشته شد.

این قتل باعث شد که ده‌ها هزار نفر از پشتون‌های پاکستان تجمعات اعتراضی برگزار کنند. با ادامه‌ی این اعتراضات بود که منظور پشتین به سخن‌گوی معترضان بدل شد و سپس در نقش رهبری جبش تحفظ پشتون پاکستان ظاهر شد.

گردهمایی جنبش تحفظ پشتون پاکستان درحالی برگزار شده است که تنش میان افغانستان و پاکستان شدت گرفته و مقامات دو طرف اتهام‌هایی را علیه هم مطرح می کنند. پاکستان نیروهای ارتش را در مرز با افغانستان مستقر کرده است.