نیروهای امریکایی

بیش از ۹۵ درصد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تکمیل شده است

از زمان تصمیم جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، تا کنون بیش از ۹۵ درصد روند خروج این نیروها تکمیل شده است.

فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در تویتی نوشته است که نیروهای امریکایی به‌صورت «منظم و مسئولانه» از افغانستان خارج می‌شوند و تا کنون معادل ۹۸۴ محموله‌ی هواپیمای سی۱۷ از افغانستان خارج شده است.

فرماندهی مرکزی امریکا همچنین گفته است که در این مدت هفت مرکز رسما به وزارت دفاع ملی افغانستان تحویل داده شده است. بزرگ‌ترین پایگاه نظامی نیروهای امریکایی در بگرام روز جمعه هفته‌ی گذشته رسما تخلیه شد.

سنتکام گفته است که ۱۷۰۷۴ قطعه تجهیزات برای تخریب به نمایندگی لوجستیکی دفاع فرستاده شده است. به‌گفته‌ی سنتکام، این تجهیزات شامل اموال شخصی اضافی فدرال است و از وسایل دفاعی و بزرگ محسوب نمی‌شود.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در ۲۵ حمل سال جاری اعلام کرد که تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج می‌کند. تا قبل از اول می، که برنامه‌ی خروج آغاز شد، ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

روند خروج نیروهای خارجی به‌شمول نیروهای امریکایی درحالی ادامه دارد که اخیرا حملات گروه طالبان برای تصرف مراکز ولسوالی‌ها افزایش یافته است.

طالبان ادعا می‌کنند که حدود ۲۰۰ ولسوالی را در دو ماه اخیر تصرف کرده‌اند. مقام‌های دفاعی افغانستان از آغاز عملیات تعرضی نیروهای دفاعی و امنیتی برای بازپس‌گیری ساحات از دست رفته در شماری از ولایات خبر داده‌اند.

همزمان با افزایش تحرکات طالبان، نیروهای امریکایی حملات هوایی در برابر این گروه را افزایش داده‌اند. جنرال فرانک کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام دو روز پیش در دیدار با مقام‌های دفاعی افغان گفته بود که حملات هوایی نیروهای امریکایی در حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در هفته‌های آینده نیز ادامه می‌یابد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *