وزارت خارجه‌ی افغانستان

وزارت خارجه: هدف چین از دعوت طالبان حمایت از گفت‌وگوهای صلح و توافق سیاسی است

به دنبال سفر هیأت بلندرتبه‌ی گروه طالبان به چین، وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرده است که از سوی دولت چین در جریان این سفر قرار گرفته بود.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (چهارشنبه، ۶ اسد) منتشر شده، آمده است که هدف چین از دعوت هیأت طالبان ابراز نگرانی آن کشور مبنی بر وضعیت امنیتی در افغانستان، حضور جنگ‌جویان و تروریستان خارجی در کنار طالبان و حمایت دولت چین از گفت‌وگوهای صلح و توافق سیاسی است.

به نقل از اعلامیه، دولت چین در دیدار با هیأت طالبان، نگرانی عمیق خود را در مورد حملات اخیر طالبان که سبب کشتار روزافزون «مردم بی‌گناه» و بی‌جاشدن ده‌ها هزار نفر شده، بیان کرده است.

در اعلامیه همچنین آمده است که دولت چین از طالبان خواسته است تا به راه‌حل سیاسی تن داده و روابط خود را با تروریستان منطقه‌ای و بین‌المللی قطع کنند.

با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی، چندی پیش رییسان جمهور و وزیران خارجه‌ی افغانستان و چین در این مورد صحبت کرده بودند.

اکنون وزارت خارجه گفته است که جمهوری اسلامی افغانستان انتظار دارد تا دولت چین در راستای تقویت اجماع منطقه‌‌ای و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان در جهت قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تأمین صلح و ختم حضور تروریستان خارجی در افغانستان، نقش ارزنده‌ی خود را ایفا کند.

این درحالی است که روز گذشته یک هیأت بلندرتبه‌ی نُه نفری طالبان به ریاست ملا برادر به چین رفته است. این هیأت با وزیر خارجه، معاون وزیر خارجه و نماینده‌ی ویژه‌ی چین برای افغانستان دیدار کرده است.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی گفته است که در این دیدارها در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی مربوط به افغانستان و چین، اوضاع کنونی افغانستان و روند صلح بحث و گفت‌وگو شده است.