حملات طالبان بر سه شهر بزرگ افغانستان عقب زده شد

وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که حملات تهاجمی طالبان به سه شهر بزرگ کشور عقب زده شده است. طالبان شب گذشته بر شهرهای هرات در غرب و قندهار و لشکرگاه در جنوب افغانستان حمله کرده بودند.

میرویس استانکزی، سخن‌گوی وزارت داخله امروز (شنبه، ۹ اسد) گفته است که پیش‌روی نیروهای امنیتی و دفاعی در شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه ادامه دارد.

به‌گفته‌ی او، طالبان بیشترین تلفات را در جریان شبانه‌روز گذشته در این سه شهر متقبل شده‌اند. او آمار مشخص از تلفات طالبان ارایه نکرده است.

آقای استانکزی گفته است که برنامه‌ی دشمن به‌خاطر فشار بالای شهر و حومه‌های شهر هرات در نتیجه‌ی مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی به‌ویژه نیروهای هوایی و قطعه خاص پولیس، با شکست جدی مواجه شده است.

به‌گفته‌ی او، در حال حاضر شهر هرات از تهدیدات بلند محفوظ است و تلفات شب گذشته‌ی طالبان در هرات بیشتر از تلفات این گروه در تمام افغانستان بوده است.

سخن‌گوی وزارت داخله در مورد ولسوالی‌های انجیل و گذره که در نزدیکی شهر هرات موقعیت دارد، نیز گفته است که بیشترین بخش‌های این دو ولسوالی تحت کنترل نیروهای امنیتی و دفاعی قرار دارد.

استانکزی در مورد شهر قندهار، گفته است که تدابیر جدی و توجه خاص امنیتی به‌خاطر شهر قندهار روی‌دست گرفته شده و تمرکز جدی بالای این شهر وجود دارد. او تأکید کرده است که حملات طالبان بر شهر قندهار با مقاومت شدید نیروهای امنیتی و دفاعی مواجه شده و شکست خورده است.

استانکزی گفته است که پیش‌روی نیروهای امنیتی و دفاعی در شهر قندهار ادامه دارد و به‌زودی این شهر به‌گونه‌ی کامل از وجود طالبان پاکسازی خواهد شد.

طبق اظهارات سخن‌گوی وزارت داخله، طالبان در شهر لشکرگاه ولایت هلمند نیز با شکست جدی روبه‌رو شده و به این گروه تلفات سنگین وارد شده است.

او گفته است: «به‌خاطر مصونیت شهر لشکرگاه کمربندهای امنیتی تقویت شده است.» به‌گفته‌ی استانکزی، نیروهای امنیتی و دفاعی به مردم اطمینان می‌دهند که به دشمن اجازه‌ی پیش‌روی را نخواهند داد.

گروه طالبان روز گذشته ادعا کرده بودند که ولسوالی‌های گذره و انجیل ولایت هرات را تصرف کرده‌اند. وزارت‌های دفاع و داخله در آن زمان این ادعا را رد کرده بودند. طالبان همچنین ادعا کرده‌اند که در جریان درگیری‌ها در شهرهای هرات و لشکرگاه بر نظامیان دولتی تلفات وارد کرده‌اند.