غنی

غنی: ۱۱ میلیارد افغانی از بودجه‌ی غیرنظامی به بودجه‌ی نظامی منتقل شده است

رییس‌جمهور اشرف غنی در دیدار با جنرالان و افسران متقاعد نظامی، گفته است که ۱۱ میلیارد افغانی از بودجه‌ی غیرنظامی به بودجه‌ی نظامی منتقل شده است.

در این دیدار که امروز (چهارشنبه، ۱۳ اسد) در قصر سلام‌خانه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری انجام شده، آقای غنی همچنین گفته است که جنگ طالبان جنگ در برابر وطن، ارزش‌ها و عنعنات ملی است.

به‌گفته‌ی او، نیروهای امنیتی و دفاعی که پشتی‌بانی مردم را با خود دارند، با تمام قوت در برابر طالبان می‌جنگند. او تأکید کرده است که تلاش‌ها برای توانمندسازی بیشتر، مسلکی و غیرسیاسی کردن نیروهای امنیتی و دفاعی ادامه دارد.

به نقل از خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، غنی در این دیدار گفته است که بوردهای مشورتی در وزارت دفاع ملی ساخته می‌شود تا از تجربه‌ها، تحلیل‌ها و دانش متقاعدان به‌گونه‌ی اعظمی استفاده شود.

رییس‌جمهور غنی جلب و جذب به صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت خوانده است. او استدلال کرده است که مردم ملیشه‌سازی را نه، بلکه قدرت‌مند شدن نیروهای امنیتی و دفاعی را می‌خواهند.

وزارت مالیه پیش از این تمویل هزینه‌ی پروژه‌های انکشافی اختیاری را نیز تعلیق کرده بود. دلیل این تصمیم وزارت مالیه، کاهش عواید گمرکی و کسر بودجه گفته شده بود.

با این حال، انتقال بودجه‌ی غیرنظامی به بودجه‌ی نظامی درحالی انجام می‌شود که اخیرا طالبان حملات‌شان را بر مراکز شهرها و مناطق پرجمعیت کشور شدت بخشیده‌اند.

براساس گزارش‌های رسمی، در جریان نبردهای چند روز گذشته در شهرهای لشکرگاه، قندهار و هرات ده‌ها غیرنظامی کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

به دنبال این حملات طالبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن نگرانی از افزایش خشونت‌ها و گزارش‌های نقض جدی حقوق بشر در افغانستان، خواستار پایان فوری خشونت‌ها در این کشور شده است.

دیدار رییس‌جمهور غنی با جنرالان و افسران متقاعد نظامی