شهر فیض‌آباد بدخشان
عکس: آرشیف

حملات طالبان بر شهر فیض‌آباد بدخشان عقب زده شد

منابع امنیتی در ولایت بدخشان می‌گویند که حملات تهاجمی جنگ‌جویان گروه طالبان از چندین استقامت بر شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت عقب زده شده است.

ثناالله روحانی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بدخشان گفته است که حملات طالبان حوالی ساعت ۶:۳۰ دقیقه‌ی شام روز گذشته (جمعه، ۱۵ اسد) آغاز و تا ساعت ۴:۰۰ بامداد امروز ادامه داشته است.

آقای روحانی همچنین گفته است که در نتیجه‌ی مقاومت شدید نیروهای امنیتی و دفاعی، به جنگ‌جویان گروه طالبان تلفات سنگین وارد شده و باقی جنگ‌جویان این گروه از ساحه فرار کرده‌اند.

او آمار مشخص از تلفات طالبان ارایه نکرده است.

به‌گفته‌ی او، در حال حاضر وضعیت در شهر فیض‌آباد آرام است.

عباس توکلی، فرمانده قول اردوی ۲۱۷ پامیر نیز در یک کلیپ ویدیویی گفته است که طالبان با تقبل تلفات سنگین از شهر فیض‌آباد عقب زده شده است. به‌گفته‌ی او، در دفع حملات طالبان نیروهای امنیتی و دفاعی و بسیج‌های مردمی نقش مشترک داشته‌اند.

بشیر صمیم، والی بدخشان نیز به ساکنان شهر فیض‌آباد اطمینان داده است که نیروهای امنیتی و دفاعی با تمام توانان از آنان دفاع خواهند کرد.

ولایت بدخشان در شمال‌شرق کشور موقعیت دارد. بیش از ۲۰ ولسوالی این ولایت تحت کنترل گروه طالبان قرار دارد.

گروه طالبان گفته است که در حمله‌ی جنگ‌جویان این گروه بر پاسگاه‌های امنیتی در دروازه‌ی غربی شهر فیض‌آباد، به نظامیان دولتی تلفات وارد شده است.

طالبان در روزهای اخیر حملات‌شان را بر مراکز شهرها شدت بخشیده‌اند. شهرهای هرات، قندهار، هلمند، فراه، زرنج، شبرغان و تالقان در روزهای اخیر شاهد نبرد میان نظامیان دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است.

به دنبال افزایش حملات طالبان، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست افغانستان روز گذشته برگزار شد. در این نشست افزایش خشونت‌ها، جنایات جنگی و موارد نقض حقوق بشری محکوم شد.

نماینده‌ی سازمان ملل در افغانستان در این نشست خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای جلوگیری از بحران حاد بشری و نقض حقوق بشری در افغانستان شد.