رییس شورای عالمازی زون غرب

رییس شورای علمای زون غرب: حکومت و طالبان در هرات آتش‌بس کنند

همزمان با تشدید درگیری میان نظامیان دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان، خداداد صالح، رییس شورای علمای زون غرب کشور خواستار اعلام آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان و طالبان شده است.

آقای صالح که امروز (شنبه، ۱۶ اسد) در یک همایش مردمی در مسجد جامع هرات صحبت می‌کرد، گفت که تدوام جنگ به نفع هیچ یکی از طرف‌های درگیر نمی‌باشد.

او گفت: «خواست مردم این است که آتش‌بس اعلام شود و من از طالبان و حکومت می‌خواهم که آتش‌بس اعلام کنند تا شهر هرات ویران نشود.»

رییس شورای علمای زون غرب افزود که پس از برقراری آتش‌بس، کمیته‌ای متشکل از مردم برای نظارت از آن در هرات ایجاد می‌شود تا چگونگی برقراری این آتش‌بس را بررسی کنند.

به گفته‌ی او، دوام جنگ در هرات به جز ویرانی، دیگر پیامدی ندارد.

با این حال، اما عبدالصبور قانع، والی هرات همچنین بر سرکوب طالبان تأکید می‌کند. او در صحبت با خبرنگاران گفت که در حال حاضر وضعیت امنیتی در هرات بهبود یافته و طی ۷۲ ساعت گذشته، تحرکات طالبان کاهش یافته است.

آقای قانع افزود که هم‌اکنون ابتکار عمل به‌دست نظامیان دولتی است و این نیروها عملیات هدفمند برای سرکوب طالبان راه‌اندازی کرده‌اند.

حسیب صدیقی، رییس امنیت ملی هرات هم گفت که در جریان جنگ اخیر در هرات، ۳۰۰ الی ۳۵۰ جنگ‌جوی طالبان کشته شده‌اند. به گفته‌ی او، در میان طالبان کشته‌شده، جنگ‌جویان خارجی هم شاملند.

با آغاز حملات طالبان در ولسوالی‌های هرات، حرکت موسوم به «مقاومت مردمی هرات» به محور محمداسماعیل خان شکل گرفت و شمار زیادی از هراتیان برای دفاع از شهر در مقابل طالب سلاح برداشته‌اند.

سخنگویان این حرکت به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که علاقمندی هراتیان برای پیوستن به مقاومت مردمی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

شعله‌ور شدن جنگ در هرات بسیاری‌ها را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است. هم اکنون شرق، غرب و جنوب شهر هرات خط نخست جنگ با طالبان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *