کابل از برگزاری نشست ویژه‌ی شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی افغانستان استقبال کرد

وزارت خارجه‌ی افغانستان از برگزاری نشست ویژه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی این کشور که در آن خشونت و حملات طالبان محکوم شد، استقبال کرده است.

این نشست روز گذشته (جمعه، ۱۵ اسد) بنا بر درخواست رسمی دولت افغانستان برگزار شد.

ریاست این نشست را هند بر عهده داشت و در کنار این کشور، ۱۵ کشور و نهاد بین‌المللی به‌شمول پنج عضو دایمی شورای امنیت، ده عضو غیردایمی این شورا و نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان در آن اشتراک کرده بودند.

غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده‌ی دایم افغانستان در سازمان ملل در نخست خواست مردم و دولت افغانستان را برای محاکمه‌ی عاملان جنایات ضدبشری و برقراری صلح در کشور مطرح کرد.

آقای اسحاق‌زی بر ضرورت اعمال فشار بر طالبان در راستای توقف خشونت‌ها تاکید کرد.

در ادامه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل خشونت‌ها و حملات اخیر طالبان را محکوم کردند و خواستار پایان فوری خشونت‌ها، توقف حملات طالبان و حضور معنادار این گروه در مذاکرات صلح شدند.

آنان از نقض گسترده‌ی حقوق بشر، افزایش تلفات غیرنظامیان، بی‌جاشدگان داخلی و حملات هدفمند بر کارمندان رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر ابراز نگرانی کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل راه‌حل نظامی برای بحران افغانستان را رد کرده و گفتند که ایجاد هرنوع حکومت از طریق زور را نمی‌پذیرند.

در این نشست دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان صحبت کرد و خواهان اقدام فوری بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از حملات طالبان شد.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست که از تمامی ابزار دیپلماتیک، حقوق بشری و بشردوستانه‌اش برای نجات جان غیرنظامیان در افغانستان استفاده کند.

با این حال، وزارت خارجه‌ی کشور ضمن استقبال از برگزاری این جلسه، بر تطبیق همه‌جانبه‌ی نتایج و مسائل مطرح‌شده در این نشست تاکید کرده است.