تشدید جنگ در شمال؛ طالبان وارد شهرهای سرپل و قندوز شدند

منابع محلی در ولایت‌های سرپل و قندوز تأیید می‌کنند که جنگ‌جویان گروه طالبان وارد مراکز این دو ولایت شده و بخش‌هایی از شهرهای سرپل و قندوز را در کنترل گرفته‌اند.

اسدالله خرم، عضو شورای ولایتی سرپل امروز (یک‌شنبه، ۱۷ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان هم‌اکنون تمامی بخش‌های شهر سرپل به‌شمول ساختمان‌های ولایت و فرماندهی پولیس را سقوط داده‌اند.

آقای خرم افزود که مسئولان و نیروهای دولتی به کندک مستقر ارتش در حومه‌ی شهر سرپل عقب‌نشینی کرده‌اند. او اما تأکید کرد که طالبان بر این کندک هم حمله کرده و درگیری میان دو طرف جریان دارد.

عبدالحق شفق، والی سرپل در پاسخ کوتاهی به پرسش اطلاعات روز نوشته است: «سرپل [شهر سرپل] بعد از ۴۰ شبانه‌روز مقاومت شدید، صبح امروز خط شکست و به تصرف مخالفین درآمد. ما هنوز در حاشیه‌ی شهر هستیم، اما سوق و اداره منظم نیست.

یک باشنده‌ی شهر سرپل به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان شهر را در کنترل گرفته و تعدادی از تأسیسات دولتی از جمله ریاست امور زنان سرپل را به آتش کشیده‌اند. به گفته‌ی او، درگیری‌ها در شهر هم‌اکنون فروکش کرده است.

یک خبرنگار محلی هم به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان هم‌اکنون در شهر سرپل گشت‌زنی دارند و در بخش‌هایی از آن هم، دست به تلاشی خانه‌ها زده‌اند.

در حال حاضر، در ولایت شمالی سرپل، به جز ولسوالی بلخاب، دیگر تمامی ولسوالی‌های آن به‌شمول شهر سرپل در کنترل طالبان قرار دارد.

همزمان با این، امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز به روزنامه اطلاعات روز گفت که پس از دو روز نبرد شدید، جنگ‌جویان طالبان وارد شهر قندوز شده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان هم‌اکنون تمامی نقاط شهر به‌شمول ساختمان‌های ولایت، فرماندهی پولیس و امنیت ملی را در کنترل گرفته‌اند.

آقای ولی تأکید کرد که مسئولان و نظامیان دولتی، به میدان‌هوایی قندوز عقب‌نشینی کرده‌اند.

از سویی هم، او گفت که طالبان در هنگام ورودشان به شهر قندوز، شماری از مارکیت‌ها را به آتش کشیده‌اند.

اما قول اردوی عملیات خاص با نشر خبرنامه‌ای گفته است که کماندوهای ارتش عملیات پاکسازی در مرکز قندوز را آغاز کرده‌اند. به نقل از اعلامیه، این نیروها موفق شده‌اند که چهارراهی «شهید عبدالرازق» و مقر رادیو و تلویزیون ملی در شهر قندوز را از نزد طالبان پس بگیرند.

گروه طالبان ادعا کرده است که جنگ‌جویانش شهرهای سرپل و قندوز را سقوط داده‌اند.

روز گذشته، طالبان شهر استراتژیک شبرغان، مرکز ولایت جوزجان و یک روز قبل از آن هم شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز را سقوط دادند.