شهر شبرغان، مرکز جوزجان

ادعای سقوط شهر شبرغان به‌دست طالبان

گروه طالبان ادعا کرده است که مقام ولایت، فرماندهی پولیس، ریاست امنیت ملی و ساختمان زندان جوزجان را در شهر شبرغان تصرف کرده است.

محمدکریم جوزجانی، نماینده‌ی مردم جوزجان در مجلس نمایندگان می‌گوید که در حال حاضر مرکز شهر شبرغان به‌دست طالبان است.

آقای جوزجانی امروز (شنبه، ۱۶ اسد) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، «بی‌اعتمادی» و «شکست روحی» نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی را دلیل سقوط شهر شبرغان عنوان کرد.

او اما تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی در چندکیلومتری شهر در حال انسجام اند و به‌طور کلی از شبرغان متواری نشده‌اند. جوزجانی گفت که براساس آخرین معلوماتی که در دست‌رس او قرار گرفته، تنها لوای ارتش در کنترل دولت باقی مانده است.

یک منبع معتبر در شمال افغانستان می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان پس از تصرف ساختمان زندان شبرغان، زندانیان را رها و مدیر زندان و چند تن از افرادش را کشته‌اند.

در همین حال، برخی منابع نزدیک به مارشال دوستم می‌گویند که طالبان جنگ‌جویان‌شان را از ولایت‌های همجوار جوزجان برای حمله بر شهر شبرغان بسیج کرده‌اند.

یکی از منابع نزدیک به مارشال دوستم در مورد سقوط احتمالی شهر شبرغان صحبت نکرد، اما گفت که نیروهای بسیج مردمی وابسته به آقای دوستم تحت قیادت شماری از فرماندهان این حزب از شهر مزارشریف به شبرغان اعزام شده‌اند.

مقام‌های رسمی محلی در جوزجان تا کنون درباره‌ی تازه‌ترین جزئیات از جنگ در شبرغان چیزی نگفته‌اند. اطلاعات روز نیز علی‌رغم تلاش‌های پی‌هم، موفق به برقراری تماس با مقام‌های محلی نشده است.

شهر شبرغان از مدت‌ها به این طرف در محاصره‌ی جنگ‌جویان گروه طالبان قرار داشت. حملات تهاجمی طالبان بر این شهر دو شب پیش از استقامت بندر سرپل از شمال شهر آغاز کرده‌اند.

روز گذشته گزارش شد که بخش‌هایی از شهر شبرغان به‌شمول فرماندهی پولیس، بندر اندخوی و قصر دوستم به‌دست طالبان افتاده است. ناوقت روز وزارت دفاع اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی شهر شبرغان را به‌گونه‌ی کامل از وجود طالبان پاکسازی کرده‌اند.

ولایت جوزجان در شمال افغانستان موقعیت دارد. شماری از ولسوالی‌های این ولایت تحت کنترل گروه طالبان قرار دارد. جوزجان با کشور ترکمنستان و ولایت‌های بلخ، فاریاب و سرپل مرز مشترک دارد.

در دو روز اخیر، این دومین مرکز ولایت است که ادعای سقوط آن از سوی گروه طالبان مطرح شده است. روز گذشته طالبان گفته بودند که شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز را تصرف کرده‌اند.