زلمی خلیل‌زاد

امریکا: خلیل‌زاد در دوحه بر طالبان به‌خاطر توقف عملیات نظامی این گروه فشار خواهد آورد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز یک‌شنبه (۱۷ اسد) به دوحه، پایتخت قطر رفته است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای، هدف سفر آقای خلیل‌زاد به دوحه را کمک به شکل‌دهی یک پاسخ مشترک بین‌المللی در برابر اوضاع رو به وخامت افغانستان، گفته است.

طبق این اعلامیه، در جریان چندین دور جلسه که قبلا برنامه‌ریزی شده، نمایندگان کشورهای منطقه، فرامنطقه و همچنین نمایندگان سازمان‌های چندجانبه برای کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و این تعهد که حکومت تحمیلی از راه زور قبول نخواهد شد، فشار خواهند آورد.

یکی از این جلسات از امروز با حضور نمایندگان کشورهای منطقه، فرامنطقه و نمایندگان سازمان‌های چندجانبه آغاز می‌شود.

وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که زلمی خلیل‌زاد بر طالبان نیز فشار خواهد آورد تا عملیات نظامی‌شان را متوقف و بر سر یک توافق‌نامه‌ی سیاسی که تنها راه رسیدن به ثبات و توسعه در افغانستان است، مذاکره کنند.

در اعلامیه‌ی این وزارت از افزایش حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ میان دو طرف درگیر و نیز قساوت‌های حقوق بشری که در جریان جنگ رخ داده، ابراز نگرانی شده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که صلح از طریق مذاکره تنها راه ختم جنگ است و ایالات متحده به کارش با تمام طرف‌ها، از جمله طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقویت اجماع بر سر یک توافق سیاسی، ادامه خواهد داد.

یکی از اهداف اصلی سفر خلیل‌زاد به دوحه، اشتراک در نشست سه روزه‌ی نمایندگان ویژه‌ی کشورهای همکار صلح افغانستان، است. گزارش شده است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افغانستان در رأس هیأتی برای اشتراک در این نشست به دوحه رفته است.

انتظار می‌رود نشست دیگری زیر نام «ترویکای گسترده» نیز در دوحه برگزار شود. خلیل‌زاد به نمایندگی از امریکا در این نشست نیز اشتراک خواهد کرد.

این نشست‌ها همزمان با تشدید حملات طالبان برای تصرف مراکز ولایات برگزار می‌شود. طالبان باوجود درخواست بین‌المللی برای تأمین آتش‌بس، به پیش‌روی‌هایش در بخش‌هایی از کشور ادامه داده و تا کنون پنج شهر در شمال و شمال‌شرق و یک شهر دیگر را در جنوب‌غرب کشور تصرف کرده‌اند.