عبدالله: جامعه جهانی برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از جامعه بین‌المللی خواسته است که درباره‌ی بحران بی‌سابقه‌ی انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نماند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهد.

آقای عبدالله این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اسد) در نشست مشترک کشورهای همکار صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر مطرح کرده است.

در نخستین روز این نشست سه روزه نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبیکستان و قطر حضور داشتند.

عبدالله در جریان صحبت‌هایش در این نشست طالبان را به نقض تعهدات‌شان مبنی بر تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه‌ی افغانستان متهم کرده است.

به‌گفته‌ی عبدالله، طالبان خلاف تعهدات‌شان، جنگ و خشونت را شدت بخشیده و حملات تهاجمی‌شان را به شهرها آغاز کرده‌اند.

عبدالله افزوده است که جنگ جاری بحران بی‌سابقه‌ی انسانی را در پی داشته، هزاران نفر آواره، کشته و یا زخمی شده و طالبان نیز مرتکب جنایت شده‌اند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی علاوه کرده است: هزاران تروریست در کنار حضور دایمی القاعده و دیگر سازمان‌های دهشت‌افگن از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.

عبدالله تاکید کرده است که همه‌ی رهبران سیاسی و احزاب کشور صلح را اولویت می‌دهند، اما ادامه‌ی وضعیت کنونی و ابهام در روند صلح برای مردم قابل قبول نیست. طبق اظهارات او، مردم درباره‌ی ادامه‌ی تلاش‌های بی‌ثمر و یک‌جانبه پرسش‌های جدی دارند.

او با اشاره به خطر فراگیرشدن بحران، تاکید کرده است که هیچ کشوری به‌شمول کشورهای حاضر در نشست امروز از بحران جاری در افغانستان سود نخواهند برد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از طالبان خواسته است که طرح‌شان را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند.

در این نشست نمايندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبیکستان و قطر از وخامت اوضاع در افغانستان و تشدید جنگ‌ها ابراز نگراني كرده‌اند.

آنان خواهان توقف فوری جنگ شده و از تسريع تلاش‌های صلح نیز اعلام حمایت کرده‌اند.

نمایندگان این سازمان‌ها و کشورها خواهان ازسرگیری فوری مذاکرات صلح، قطع فوری خشونت‌ها، تشکیل حکومت همه‌شمول و دست‌یافتن به راه‌حل سیاسی شده‌اند.

آنان همچنین تاکید کرده‌اند که جنگ راه‌حل نیست و آنان آماده‌اند در بازسازی افغانستان بعد از صلح سهم بگیرند.