جو بایدن
REUTERS

دفاع بایدن از تصمیم خروج از افغانستان: نظامیان افغان باید برای خود و ملت خود بجنگند

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا یک بار دیگر از تصمیم خود برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده و گفته است که از این تصمیم خود پشیمان نیست.

آقای بایدن روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۹ اسد) در یک نشست خبری در کاخ سفید، تأکید کرده است که اکنون نظامیان افغان باید خودشان برای خودشان بجنگند.

به‌گفته‌ی بایدن، دولت افغانستان بیشتر از ۳۰۰ هزار نظامی دارد که شمارشان بیشتر از جنگ‌جویان گروه طالبان است.

بایدن افزوده است که افغانستان یک وزیر دفاع جدید دارد. او از بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع به‌عنوان یک «جنگ‌جوی جدی» یاد کرده و افزوده است که هنوز امکان تغییر وضعیت در افغانستان و شکست طالبان وجود دارد.

رییس‌جمهور امریکا بر اتحاد افغان‌ها برای حفظ کشورشان تأکید کرده و گفته است که امریکا به تعهدات خود به حمایت از نظامیان افغان و تأمین تسلیحات ادامه خواهد داد.

این درحالی است که حملات طالبان بر مراکز ولایات کشور افزایش یافته است. این گروه مدعی است که مراکز هشت ولایت را تصرف کرده است.

همزمان با این، رییس‌جمهور اشرف غنی به ولایت بلخ رفته است تا وضعیت عمومی زون شمال کشور را بررسی کند. او در دیدار با شماری از شخصیت‌های سیاسی و جهادی در بلخ، روی تجهیز، تقویت و بسیج خیزش‌های مردمی زیر چتر نیروهای اامنیتی و دفاعی بحث و گفت‌وگو کرده است.