تظاهرات دانشجویان افغان در هند

تظاهرات دانشجویان افغانستان در هند: جامعه جهانی در برابر «جنایات» طالبان خاموش نباشد

شماری از دانشجویان افغانستان در دانشگاه پنجابی – پتیالا ایالت پنجاب هند امروز (جمعه، ۲۲ اسد) با راه‌اندازی تظاهراتی، علیه «جنایات» طالبان و کشورهای حامی این گروه شعار دادند. مخاطب خواست‌های این دانشجویان جامعه جهانی و سازمان ملل بوده است.

آنان شعارهای چون «ما صلح می‌خواهیم»، «خشونت را در افغانستان توقف دهید»، «جان افغان‌ها مهم است»، «مردم افغانستان مستحق صلح هستند»، «پاکستان را تحریم کنید» و «مردم افغانستان را فراموش نکنید» را با خود حمل کرده‌اند.

آنان در یک قطع‌نامه‌ی هشت ماده‌ای، از جامعه جهانی خواسته‌اند که بر طالبان فشار بیاورد تا این گروه به آتش‌بس درازمدت و صلح عادلانه تن دهد. در قطع‌نامه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده است که طالبان را تحریم کرده و به رهبران این گروه اجازه‌ی سفر آزادانه را ندهد.

در این قطع‌نامه بر اعمال فشار بر کشورهای حامی طالبان نیز تأکید شده است تا دست از حمایت طالبان بردارند. در قطع‌نامه از پاکستان به‌صورت مشخص به‌عنوان کشور حامی طالبان یاد شده است.

دانشجویان افغانستان مقیم هند در این قطع‌نامه گفته‌اند که «در مناطق زیر کنترل طالبان جنایاتی چون جهادالنکاح، ازدواج اجباری و ازدواج زیر سن» به وقع پیوسته است. این دانشجویان از جامعه جهانی خواسته‌اند تا در برابر این «جنایات» خاموشی اختیار نکند.

تلاش جدی برای تأمین صلح و حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و نیز مردم این کشور که در برابر طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی مبارزه می‌کنند، از دیگر خواست‌های دانشجویان از جامعه جهانی است که در این قطع‌نامه مطرح شده است.

دانشجویان از کمیساریای عالی سازمان ملل برای مهاجران نیز خواسته‌اند تا در قسمت تهیه‌ی سرپناه و مواد غذایی برای آوارگان جنگ افغانستان، توجه کند.

این درحالی است که در نتیجه‌ی حملات اخیر طالبان، هزاران خانواده از سراسر کشور مناطق اصلی‌شان را ترک کرده و به شهرهای نسبتا امن‌تر، از جمله کابل پناه آورده‌اند.