افغانستان

وزیر خارجه‌ی پاکستان: رهبری افغانستان راه را برای حل‌وفصل سیاسی فراگیر هموار کند

همزمان با تصرف کابل به‌دست گروه طالبان، شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان می‌گوید که گفت‌وگوهای فراگیر و همه‌جانبه تنها راه برای یافتن راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز در افغانستان است.

آقای قریشی امروز (دوشنبه، ۲۵ اسد) در یک یادداشت فیس‌بوکی گفته که این موضوع را با شماری از چهره‌های سیاسی کشور از جمله محمدکریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، یونس قانونی، احمدضیا مسعود احمدولی مسعود، لطیف پدرام و خالد نور در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان مطرح کرده است.

او گفته که وظیفه‌ی «رهبری افغانستان» است تا از این فرصت تاریخی برای راه‌حل سیاسی فراگیر و همه‌جانبه استفاده کند.

وزیر خارجه‌ی پاکستان افزوده است که کشورش برای بهبود وضعیت در افغانستان تلاش می‌کند.

همچنین او گفته است که هدف کشورش افغانستان صلح‌آمیز، متحد، دموکراتیک و مرفه است و تلاش می‌کند تا بتواند با همکاران افغان خود صلح را برقرار کند.

او گفته که پاکستان اجازه نمی‌دهد تا بی‌ثباتی در افغانستان بر کشورهای همسایه‌ی آن تأثیر بگذارد.

به گفته‌ی آقای قریشی، به همین خاطر باید متوجه عناصر ضدصلح و عناصی که تلاش دارند تا نقش صلح‌جویانه‌ی پاکستان را به اشتباه معرفی کنند، بود.

از سویی هم، او گفته است که منطقه و جهان هم طرفدار صلح و سازش در افغانستان اند.

وزیر خارجه‌ی پاکستان از جامعه‌ی جهانی نیز خواسته است که برای بازسازی افغانستان به کمک‌شان ادامه دهند.

محمدکریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، یونس قانونی، احمدضیا مسعود احمدولی مسعود، لطیف پدرام، خالد نور و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۴ اسد) در ترکیب هیأتی به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی برای بهبود اوضاع در افغانستان به اسلام‌آباد رفتند.

از سویی هم، وزیر خارجه‌ی پاکستان این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که نیروهای طالبان با پیش‌روی سریع نظامی توانستند در جریان ۹ روز بیشتر ولایات افغانستان را سقوط دهند.

روز گذشته، آنان تا پشت دروازه‌های کابل رسیدند و پس از آنکه محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین، افغانستان را ترک کرد، طالبان هم وارد کابل و پس از آن وارد ارگ ریاست‌جمهوری شدند.