محمد محقق

محقق: برای ختم جنگ و ایجاد ثبات ملی، حکومت آینده نباید یک‌جانبه شکل بگیرد

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفته است که برای ختم جنگ و ایجاد ثبات ملی، حکومت آینده نباید یک‌جانبه شکل بگیرد، بلکه مبتنی بر اراده‌ی مردم و مشارکت همه اقوام و مذاهب کشور باشد. او افزوده است که در این راستا مذاکره با سران جهادی و سیاسی و شخصیت‌های ملی ضرورت انکارناپذیر است.

محقق پنج‌شنبه شب (۲۸ اسد) در یک یادداشت فیسبوکی نوشته است که در حکومت آینده به ارزش‌های دینی و ملی، عقاید و نمادهای ملی تمام اقوام افغانستان، حقوق بشر و زنان احترام گذاشته شود.

او تأکید کرده است که راه رسیدن به ثبات و امنیت، ایجاد وحدت ملی و مشارکت عادلانه همه اقوام و مذاهب کشور در ساختار نظام و حکومت آینده است. به‌گفته‌ی او، برای تحکیم ثبات و امنیت کشور، تلاش‌های مشترک کشورهای منطقه و جلب کمک‌های جامعه جهانی ضرورت است که باید شرایط آن فراهم شود.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در این یادداشت خود، تسلط طالبان بر کشور را هم «نیک» و هم «بد» تعبیر کرده است. «نیک» از نظر آقای محقق به این جهت که با ورود طالبان به کابل، «بساط یک حکومت چپاول‌گر فاسد و تبعیض‌گرای منفور برچیده شد و مردم از شر آن نجات یافت».

محقق نوشته است که حکومت پیشین در برابر «چشمان حیرت‌زده‌ی مردم دنیا و ملت افغانستان سرمایه‌های ملی و کمک‌های جهانی را به نفع خودش غارت و در بانک‌های خارجی منتقل می‌کرد»، اما به این دلیل که شریک خارجی داشت، کسی مانع «دزدی‌ها» نمی‌شد.

با این حال، محقق نوشته است که طالبان نباید از طریق زور و ایجاد رعب و وحشت وارد کابل می‌شدند. او افزوده است که باید در یک تفاهم ملی با مشارکت همگانی حکومت جدید ایجاد می‌شد که از همه اقشار ملت نمایندگی می‌کرد و برخی نابسامانی‌ها و زورگویی‌ها نیز پیش نمی‌آمد.

از سوی هم، محقق در بخشی از یادداشت خود منفجرکردن تندیس عبدالعلی مزاری «شهید وحدت ملی» در بامیان را توهین به مردم هزاره و پاگذاشتن بر روی آرزوهای «صادق‌ترین، سخت‌کوش‌ترین و مدنی‌ترین» بخش جامعه دانسته است. او علاوه کرده است که اگر طالبان این کار را انجام نداده‌اند، باید عامل آن را شناسایی و مجازات کنند.