خبرنگاران افغانستان

پس از سقوط کابل، کمتر از یک هفتم خبرنگاران زن به کارشان ادامه داده‌اند

گزارشگران بدون مرز:

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که با تسلط گروه طالبان بر شهر کابل، کمتر از یک هفتم خبرنگاران زن در این شهر به کارشان ادامه داده‌اند.

این سازمان روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قبل از تسلط طالبان بر شهر کابل حدود ۷۰۰ خبرنگار زن در این شهر مشغول به کار بودند و اکنون تعداد خبرنگاران زن که رسما مشغول به کار هستند، به کم‌تر از ۱۰۰ نفر می‌رسد.

در اعلامیه تأکید شده است که با وجود تعهد گروه طالبان برای رعایت آزادی رسانه‌ها و بازگشت زنان خبرنگار به کار خبرنگاری در افغانستان، زنان در حال «ناپدیدشدن» از صحنه‌ی خبرنگاری در پایتخت کشور هستند.

در همین حال، گزارشگران بدون مرز طالبان را به تضمین آزادی و امنیت و امنیت شغلی خبرنگاران زن فرا خوانده است.

در اعلامیه به نقل از کریستف دولوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز آمده است که احترام به حقوق بنیادی زنان از جمله خبرنگاران زن توسط طالبان یک مسأله‌ی مهم است. او تأکید کرده است که زنان حق دارند که در جامعه حضور یابند و طالبان باید اجازه دهند تا زنان خبرنگار هرچه زودتر به کارشان برگردند.

این درحالی است که به‌دنبال تسلط نیروهای طالبان در کابل، ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در این شهر اعلام کرد که به زنان در چارچوب «شریعت اسلامی» اجازه‌ی فعالیت داده می‌شود.