ولادیمیر پوتین
GETTY IMAGES

پوتین: از تجزیه‌ی افغانستان حمایت نمی‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفته است که کشورش از تجزیه‌ی افغانستان حمایت نمی‌کند. او در سخنانی در مجمع اقتصادی شرقی که در شهر ولادی‌وستوک روسیه برگزار شده بود، پرسشی را مطرح کرده و گفته است: «اگر افغانستان تجزیه شود، مخاطب‌مان کی خواهد بود؟»

به‌گفته‌ی پوتین، واقعیت این است که طالبان تقریبا تمام افغانستان را در کنترل خود دارند و اگر این گروه وارد جامعه‌ی متمدن شوند، راحت‌تر می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رییس‌جمهور روسیه افزوده است که در خصوص به رسمیت شناختن طالبان فراتر از بیانیه‌ها باید گام‌های عملی‌تر را مورد ارزیابی قرار داد.

آقای پوتین در جریان صحبت‌هایش گفته است که باید از خروج امریکا و دیگر قدرت‌های غربی از افغانستان عبرت گرفته شود: «می‌گویند که وارد افغانستان شده‌ و اشتباهات زیادی را انجام دادند. اما بازهم که همان اشتباهات را علیه دیگر کشورها اعمال می‌کنند. تحریم‌ها نیز تلاشی برای تحمیل استانداردهای خود به کشورهای دیگر است. اگر آنها واقعا از اشتباهات خود درس بگیرند، ممکن است شاهد تغییراتی در سیاست جهانی باشیم.»

او همچنین گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا بیش از ۱.۵ تریلیون دالر را برای «ماجراجویی» در افغانستان هزینه کرده، اما پس از این همه هزینه، به تعداد افرادی که برای آن کشور و متحدانش در افغانستان کار کرده و رها شده‌اند نگاه شود، شاهد یک فاجعه‌ی انسانی خواهیم بود.

پوتین تحمیل دموکراسی به کشورها را از طریق زور غیرقابل قبول دانسته و گفته است: «اگر مردمی به دموکراسی نیاز داشته باشد خودشان باید تصمیم بگیرند و نیازی به توسل به خشونت نیست.»