سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران
IRNA

رییس‌جمهور ایران: دولت آینده‌ی افغانستان باید برخاسته از رأی مردم باشد

سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران در نخستین اظهارات خود درباره‌ی تسلط طالبان بر افغانستان، گفته است که افغانستان با «ظلم امریکا و کشورهای بیگانه» جراحت بزرگی برداشته است و دولت آینده در این کشور باید برخاسته از رأی و اراده‌ی مردم باشد.

آقای رییسی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به‌عنوان رییس‌جمهور ایران، همچنین گفته است که مسأله‌ی افغانستان نشان داد که حضور امریکا به هیچ عنوان و در هیچ نقطه‌ی دنیا نه تنها که امنیت‌ساز نیست، بلکه مُخل امنیت دنیا است.

رییسی افزوده است که حضور امریکا در دو دهه‌ی گذشته در افغانستان باعث ضایع‌شدن حقوق مردم این کشور از جمله حقوق بشری و انسانی آنان شده است.

رییس‌جمهور ایران در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «راهکار افغانستان این است که باید دولتی در آنجا [افغانستان] مستقر شود که با رأی مردم و اراده‌ی مردم باشد.»

آقای رییسی تأکید کرده است که ایران از دولتی در افغانستان حمایت خواهد کرد که برخاسته از رأی مردم باشد. به‌گفته‌ی او، حسن همجواری نیز اقتضا می‌کند که ایران اراده‌ی مردم افغانستان را بر کشورشان حاکم بداند.

او تأکید کرده است که دولت برخاسته از رأی مردم افغانستان که دیدگاه‌های تمام گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در آن در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران نیز داشته باشد.

رییسی علاوه کرده است که ایران به دنبال استقرار امنیت و آرامش در افغانستان است. او استدلال کرده است که تهران امنیت تمام کشورهای همسایه را امنیت خود می‌داند.

ابراهیم رییسی در ادامه گفته است: «بیگانگان هم دنبال این نباشند که در افغانستان نفوذ کنند و بخواهند مردم افغانستان را بار دیگر مورد ستم بیشتر قرار بدهند. اجازه بدهند که مردم افغانستان خودشان در مورد سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.»

حکومت پیشین افغانستان به ریاست محمداشرف غنی در ۲۴ ماه اسد به‌دست طالبان سقوط کرد. از آن زمان تا کنون طالبان موفق به ایجاد حکومت جدید نشده‌اند. برخی از رهبران این گروه گفته‌اند که برای ایجاد حکومت همه‌شمول تلاش می‌کنند.

دیدگاه‌های شما
  1. آقای رئیس جمهور شما انتقام اون دیپلومات ها رو از طالبان بگیرید بقیه پیشکش!
    تا ما مردم هم باور کنیم جان اتباع ایران برای شما ارزشمنده حتی با گذشت ۲۳ سال!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *