احمد مسعود

احمد مسعود خواهان «قیام عمومی» علیه طالبان شد

ساعاتی پس از ادعای طالبان مبنی بر تصرف ولایت پنجشیر، احمد مسعود، فرمانده «جبهه مقاومت ملی» در یک پیام صوتی به مردم افغانستان فراخوان داده است که مقاومت عمومی‌شان را در برابر طالبان آغاز کنند.

آقای مسعود در این پیامش که امروز (دوشنبه، ۱۵ سنبله) منتشر کرده، گفته است که هر کسی و به هر شکلی که می‌تواند قیام کند، «جبهه مقاومت ملی» از آن حمایت می‌کند. او در یک تویت نوشته است که در پنجشیر حضور دارد و مقاوتش ادامه خواهد داشت.

به‌گفته‌ی او، کسانی که اگر مبارزه‌ی مسلحانه می‌توانند، جبهه مقاومت در کنارشان خواهد بود و کسانی هم اگر می‌توانند از راه اعتراضات مدنی در برابر طالبان مبارزه کنند، این جبهه صدای‌شان می‌شود.

احمد مسعود در این پیام خود تصریح کرده است که حمله‌ی روز گذشته‌ی طالبان بر پنجشیر نشان داد که «نیروهای بیگانه» از گذشته‌های دور در کنار طالبان حضور داشته و دارند.

مسعود اتفاقات کنونی را تصویر کوچکی از آینده‌ی افغانستان عنوان کرده است که به‌گفته‌ی او، بیگانگان می‌خواهند از طریق «مزدوران و نمایندگان»شان پیاده کنند.

به‌گفته‌ی او، مردم افغانستان امروز می‌بینند که دوست واقعی افغانستان کدام کشورها اند. ظاهرا اشاره‌ی او در این پیام به پاکستان بوده است که براساس برخی گزارش‌ها بر مواضع جبهه مقاومت ملی در پنجشیر حملات هوایی انجام داده است.

او در این پیام خود خطاب به جامعه جهانی گفته است که به طالبان فرصت غلط سیاسی ایجاد کردند. طالبان با استفاده از این فرصت هم جرأت سیاسی پیدا کردند و هم خواستند که به دنیا نشان بدهند که تغییر کرده‌اند. اما به‌گفته‌ی مسعود، طالبان نه تنها که تغییر نکرده، بلکه ظالم‌تر، افراطی‌تر و متعصب‌تر از گذشته شده‌اند.

احمد مسعود در بخشی از پیام خود خطاب به کسانی که در صفوف طالبان حضور دارند، گفته است که از فرصت کنونی برای جبران اشتباهات گذشته‌ی‌شان استفاده کنند: «امیدواریم که با درک درست از اوضاع و شناخت دقیق از دشمن، بیشتر از این مرتکب اشتباه نشوید.»

او در ادامه افزوده است که به‌زودی سخن‌گوی جدید «جبهه مقاومت ملی» معرفی می‌شود و «شهادت و فشار بر جغرافیا» به هیچ وجه از همت‌شان برای مبارزه نمی‌کاهد: «به مبارزه تا پیروزی و آزادی افغانستان ادامه می‌دهیم.»

این درحالی است که صبح امروز طالبان ادعا کردند که تمامی ساحات پنجشیر را تصرف کرد‌ه‌اند. پس از رسانه‌ای‌شدن این ادعای طالبان، جبهه مقاومت ملی سقوط پنجشیر را رد کرد. حملات شدید طالبان برای تصرف پنجشیر از حدود یک هفته پیش آغاز شده بود.