رجب طیب اردوغان

واکنش محتاطانه‌ی اردوغان به اعلام کابینه‌ی طالبان: روند فعلی در افغانستان را دقیق دنبال می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در واکنش محتاطانه به اعلام کابینه‌ی طالبان گفته است که روند فعلی در افغانستان را به‌گونه‌ی دقیق دنبال می‌کند.

او گفته است که نمی‌داند تشکیل کنونی دولت جدید طالبان چقدر طول خواهد کشید، اما ابراز امیدواری کرده است که این روند برای مردم افغانستان صلح به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، او روز سه‌شنبه (۱۶ سنبله) همچنین گفته است که کابینه‌ی جدید طالبان اعلام شده، اما به سختی می‌توان آن‌را دایمی خواند.

طالبان شام روز سه‌شنبه (۱۶ سنبله) کابینه‌ی سرپرست‌شان را اعلام کردند. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، ملا محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا (نخست‌وزیر) و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

به دنبال اعلام کابینه‌ی طالبان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود آن را غیرقانونی و نماد بارز دشمنی با مردم افغانستان عنوان کرد. این جبهه گفته است که به‌زودی و پس از مشورت با شخصیت‌های سیاسی و کادرهای تخصصی، ساختار حکومت انتقالی مردم‌سالار و پاسخگو را اعلام خواهد کرد.

شماری دیگر از چهره‌های سیاسی نیز به اعلام کابینه‌ی طالبان واکنش نشان داده و آن‌را غیرقانونی، تک‌قومی و انحصارگرایانه خوانده‌اند. برخی از کشورهای جهان نیز از جمله ترکیه، تاجیکستان و امریکا در این مورد واکنش‌هایی داشته‌اند.