طالبان زمینه‌ی تحقیق مستقلانه در مورد کشتار غیرنظامیان در پنجشیر را فراهم کند

شهرزاد اکبر:

همزمان با نشر گزارش‌ها در مورد کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که این گروه باید زمینه‌ی تحقیق مستقلانه در این مورد را فراهم کند.

خانم اکبر امروز (شنبه، ۲۰ سنبله) در تویتی گفته است: «گزارش‌ها از پنجشیر تکان‌دهنده است. کشتار عمدی غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اخیرا جبهه‌ی مقاومت ملی گفته است که طالبان پس از استقرار در شهر بازارک، مرکز پنجشیر دست به کشتار ساکنان این ولایت زده‌اند.

صالح‌محمد ریگستانی، یکی از فرماندهان این جبهه دو روز پیش در یک پیام ویدیویی گفته است: «طالبان به ولایت پنجشیر، امن‌ترین ولایت تجاوز کرده و مرتکب وحشت، کشتار و بی‌رحمی شده‌اند.»

همچنین یک ویدیو که امروز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که چندین نیروی طالبان یک نفر را در کنار جاده در پنجشیر تیرباران می‌کنند. قبل از این، روح‌الله عزیزی صالح، برادر امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری پیشین و از فرماندهان جبهه‌ی مقاومت هم توسط طالبان کشته شده است.

پیشتر گزارش شده بود که طالبان او را اعدام کرده، اما این گروه اعدام او را رد کرده و گفته است که او در جریان درگیری با طالبان در ولسوالی عنابه‌ی پنجشیر کشته شده است.

اعضای خانواده‌ی این مرد گفته که طالبان هنوز اجازه‌ی دفن او را نداده است. به گفته‌ی آنان، طالبان گفته‌اند که پیکر او باید بپوسد.

افزون بر این‌ها، اهالی پنجشیر گفته‌اند که نیروهای طالبان آنان را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند. در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نیز دیده می‌شود که کاروان بزرگی از موترها این ولایت را ترک می‌کند.

در یکی از این ویدیوها، یک نفر ادعا می‌کند که نیروهای طالبان به ساکنان مناطق مختلف پنجشیر گفته‌اند که خانه‌های‌شان را ترک کنند و به کابل بروند. او تأکید کرده است که «طالبان اهالی پنجشیر را مورد ستم قرارداده و کوچ اجباری می‌دهند».

همزمان با این، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی افغانستان و معاون پیشین ریاست‌جمهوری از سازمان ملل متحد خواسته است تا سکوت خود را در مورد «کشتار جمعی» و «تصفیه‌ی قومی» توسط طالبان در پنجشیر بشکند.

او گفته است که باید این سازمان از طالبان که در «فهرست سیاه تروریستان» هم شاملند، بخواهد به این کشتار پایان دهند.

آقای دوستم همچنین گفته است که باید راه به‌روی کمک‌های بشری و ورود رسانه‌ها به پنجشیر باز شود.