دیدار امیرخان متقی با فیلیپو گراندی

متقی: جامعه جهانی با حمایت از حکومت، فضایی را ایجاد کند که افغان‌ها دیگر مهاجر نشوند

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان با فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و هیأت همراهش دیدار کرده است. این دیدار روز گذشته (دوشنبه، ۲۲ سنبله) در کابل انجام شده است.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی گفته است که در این دیدار در مورد کمک‌های بشری، بی‌جاشدگان داخلی و مهاجرین افغان در خارج از کشور بحث شده است.

او همچنین نوشته است که امیرخان متقی در این دیدار گفته که می‌خواهند مهاجرین افغان به کشورشان برگردند و طالبان آماده‌ی هرنوع همکاری در این زمینه اند.

به‌گفته‌ی محمد نعیم، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که در حال حاضر بازگرداندن بی‌جاشدگان داخلی پیش از فرارسیدن فصل زمستان، در اولویت قرار دارد.

متقی خواستار همکاری سازمان ملل متحد در این زمینه شده است: «جامعه جهانی باید با حمایت از حکومت افغانستان، فضایی را ایجاد کند که دیگر افغان‌ها از افغانستان مهاجر نشوند، بلکه کسانی که به تازگی و یا در گذشته مهاجر شده‌اند، با دیدن وضعیت تشویق و به افغانستان برگردند.»

امیرخان متقی در ادامه گفته است که آنان به‌خاطر فراهم کردن زندگی خوب و امن برای مهاجرین متعهد اند و این را مسئولیت خود می‌دانند.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، صدها هزار شهروند افغانستان از این کشور مهاجر شده‌اند. افزون بر این، افغانستان حدود شش میلیون مهاجر در کشورهای ایران، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مهاجر دارند.