عمران خان: جامعه‌ی جهانی به طالبان در ازای ایجاد حکومت فراگیر مشوق فراهم کند

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که جامعه‌ی جهانی در ازای ایجاد حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان توسط گروه طالبان، باید مشوق‌هایی به این گروه فراهم کند.

آقای خان این موضوع را در یک مصاحبه‌ی ویژه با شبکه‌ی خبری «سی‌ان‌ان» امریکا مطرح کرده است. او در این مصاحبه که روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴ سنبله) منتشر شده، گفته است که جهان به طالبان باید به خاطر ایجاد یک حکومت مشروع و قانونی و برآورده‌کردن وعده‌های‌شان فرصت بدهد.

نخست‌وزیر پاکستان افزوده است اگر طالبان موفق به ایجاد حکومت فراگیر و همه‌شمول شوند، پس از ۴۰ سال در افغانستان صلح برقرار می‌شود.

او در ادامه اما تأکید کرده است که اگر این گروه موفق به ایجاد چنین حکومتی نشوند، در افغانستان هرج‌ومرج ایجاد می‌شود و این کشور با بحران بشری مواجه خواهد شد.

عمران خان گفته که طالبان به‌خاطر جلوگیری از بروز بحران بشری در افغانستان در تلاش کسب کمک‌های بین‌المللی اند و جهان در مقابل می‌تواند از کمک‌هایش برای سمت‌وسودادن طالبان به سوی مشروعیت استفاده کند.

این درحالی است که در کابینه‌ی سرپرست طالبان که در تاریخ ۱۶ سنبله اعلام شد، هیچ زنی حضور ندارد. همین طور تمامی اعضای کابینه‌ی طالبان عضو این گروه اند و به جز چند نفر انگشت‌شمار، دیگر از هیچ قومی در آن حضور ندارد.

 براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

در ترکیب کابینه‌ی طالبان بری ۱۹ وزارت سرپرست تعیین شده است.
وزارت دفاع به ملا محمدیعقوب، فرزند ملا عمر، بنیانگذار طالبان و وزارت داخله به ملا سراج‌الدین حقانی تعلق گرفته است.