وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین

تأکید چین بر بازسازی افغانستان توسط امریکا: «فرار امریکا از مسئولیت اشتباه است»

وانگ یی، وزیر امور خارجه‌ی چین گفته است که امریکا باید با اجرای تعهدات خود، مسئولیت بازسازی افغانستان را به عهده گرفته و به این کشور کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه فراهم کند.

وزیر خارجه‌ی چین این اظهارات را امروز (جمعه، ۲۶ سنبله) در یک نشست چهارجانبه با وزیران خارجه‌ی روسیه، ایران و پاکستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان مطرح کرده است.

او افزوده است که خروج شتاب‌زده‌ی امریکا از افغانستان، مشکلات زیادی را برای این کشور به بار آورده و فرار از مسئولیت بازسازی افغانستان اشتباه است. او تأکید کرده است که چین، روسیه، ایران و پاکستان باید تلاش کنند تا امریکا را برای بازسازی افغانستان متقاعد کنند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، وزیر خارجه‌ی چین گفته است که ساختار سیاسی جدید در افغانستان هنوز شکل نگرفته است و در کنار آن، خطرات درگیری‌های محلی، قومی و مذهبی زیاد است.

او در عین زمان گفته است که مردم افغانستان با مشکلات رفاهی مواجه اند و برای توسعه در این کشور نیز چشم‌انداز مشخصی وجود ندارد.

در همین حال، براساس یک خبر دیگر خبرگزاری تاس روسیه، وزیر امور خارجه‌ی چین در این نشست چهارجانبه، گفته است که کشورش آماده است تا هماهنگی خود را با روسیه، ایران و پاکستان برای ایفای نقش سازنده در جلوگیری از هرج‌ومرج، مبارزه در برابر تروریسم و برقراری صلح در افغانستان افزایش دهد.

وانگ یی افزوده است: «در درازمدت می‌توانیم به افغانستان کمک کنیم تا به تدریج ظرفیت خود را توسعه داده و در همکاری‌های اقتصادی منطقه ادغام شود، فقر را از بین ببرد و به توسعه‌ی اقتصادی برسد.»