شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان
Qureshi via Facebook

وزیر خارجه‌ی پاکستان: برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای نداریم

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان که برای اشتراک در هفتادوششمین نشست سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته، گفته است که کشورش برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او گفته است که طالبان اگر حمایت سیاسی و مالی جهان را می‌خواهند، باید به خواسته‌های جامعه بین‌المللی واکنش نشان دهند.

قریشی گفته است: «من فکر نمی‌کنم که در این مرحله هیچ کسی [هیچ کشوری] برای به رسمیت شناختن آنها [طالبان] عجله داشته باشد. طالبان باید این موضوع را در نظر داشته باشند و حساسیت بیشتری نسبت به افکار بین‌المللی داشته باشند.»

وزیر خارجه‌ی پاکستان به دارایی‌های مسدودشده‌ی بانک مرکزی افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که مسدود کردن دارایی‌ها به وضعیت کمک نمی‌کند. او از جامعه بین‌المللی خواسته است که در این زمینه تجدید نظر کرده و به فکر مسدودکردن دارایی‌ها نباشند.

او تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی از یک طرف برای جلوگیری از بحران در افغانستان بودجه‌ی جدید جمع‌آوری می‌کند، اما از طرف دیگر، پولی که متعلق به خود مردم افغانستان است، آنان نمی‌توانند استفاده کنند.

این درحالی است که همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده‌ی امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان را که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، مسدود کرد. صندوق بین‌المللی پول نیز هر گونه معاملات پولی با افغانستان را قطع کرد.

با این حال، شاه‌محمود قریشی از جامعه بین‌المللی خواسته است که به بحران درحال افزایش انسانی در افغانستان رسیدگی کرده و از مردم این کشور حمایت کند.

به گزارش «دیلی تایمز»،  قریشی گفته است که کشورش از یک دولت فراگیر و متشکل از تمامی احزاب در افغانستان حمایت می‌کند؛ زیرا صلح در افغانستان بدون دولت فراگیر ممکن نیست و در صورت بدترشدن وضعیت افغانستان، پاکستان بیشترین آسیب را خواهد دید.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که اظهارات اولیه‌ی رهبران طالبان در این مورد دلگرم‌کننده است و احترام به نظریات بین‌المللی و عمل به وعده‌های طالبان به نفع این گروه که به دنبال به رسمیت شناخته‌شدن توسط جهان است، می‌باشد.

کابینه‌ی سرپرست طالبان در تاریخ ۱۶ سنبله اعلام شد. از آن زمان تا کنون، هیچ کشوری به‌صورت رسمی کابینه‌ی سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.